- Kategorie
-
Dzieje malarstwa w Polsce. Tom II. Malarstwo w Polsce od XVI do XVIII wieku: (Renesans, Barok, Rokoko)
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788365746290 |
EAN | 9788365746290 |
Zostaw telefon |
Autor: Feliks Kopera
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 312
Okładka: twarda
Format: 21,5 cm x 30,00 cm
Trzytomowe Dzieje malarstwa w Polsce, które oddajemy do rąk czytelników, ukazały się po raz pierwszy w latach 1925-1929. Opracowanie w sposób syntetyczny ukazuje rozwój i przeobrażenia malarstwa polskiego, wpływy i inspiracje oraz charakter wewnętrznych przemian, jakim ulegało w kolejnych epokach. Feliks Kopera jako muzeolog i konserwator wzbogacił publikację o wartościowe i cenne wnioski, związane m.in. z ówczesnym stanem fizycznym i technicznym poszczególnych dzieł, ingerencjami dokonywanymi na przestrzeni stuleci przez twórców, które nierzadko wiązały się z pragnieniem dostosowania prac do bieżących zapatrywań estetycznych i panującej mody. Doszukiwał się analogii i różnic pomiędzy twórczością malarzy polskich i europejskich. Na stronach kolejnych tomów przywołał sylwetki bardziej lub mniej znanych artystów polskich, przybliżył ich dokonania i dorobek, wskazując na rolę, jaką przyszło im odegrać w dziejach sztuki polskiej.
Niezaprzeczalnym atutem przedwojennego wydania były zamieszczone w tomach ryciny, ilustracje dzieł sztuki, m.in. tych, które już wówczas znajdowały się w tragicznym stanie, a po których obecnie nie zachował się materialny ślad. Zamieszczamy je wszystkie w oryginalnej wersji.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Rozdział I. Rozkwit malarstwa miniaturowego za Olbrachta i Zygmunta I. Wpływy nadreńskie, flandryjskie i włoskie. Dzieło Tomka i Stanisława - Graduat króla Jana Olbrachta. Dalsza działalność Stanisława i jego pracowni - Pontyfikat Erazma Ciołka, Kodeks Baltazara Behema, Mszał Erazma Ciołka, modlitewniki Zygmunta I, królowej Bony i kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego. Zamiłowanie do portretów - portrety rodziny Szydłowieckich, portrety arcybiskupów gnieźnieńskich i opatów mogilskich. Ewangeliarz biskupa Tomickiego i Modlitewnik biskupa Chojeńskiego. Pracownie klasztorne dominikanów, augustianów i bernardynów w Krakowie. Początek odrębnych miniatur. Hafty /5
Rozdział II. Drzeworyty pierwszej połowy XVI w. Współczesne historyczne zdarzenia jak wątek drzeworytów. Drzeworyty krakowskie i niemieckie. Hans Baldung Grien ozdabia mszał krakowski drukowany w Augsburgu. Renesansowy ornament kart tytułowych krakowskich druków. Portrety i tematy historyczne, i religijne w drzeworycie. Miedzioryty /43
Rozdział III. Malowidła ścienne pierwszej połowy XVI w. w kościołach franciszkanów, dominikanów i augustianów w Krakowie, w klasztorze Cystersów w Mogile, w pałacu na Wawelu oraz polichromia drewnianych kościołów w Kozach, Krużlowej, Libuszy i Jeleśni /59
Rozdział IV. Pierwsze objawy nowoczesnego sztalugowego malarstwa. Obrazy przedstawiające męczeństwo św. Stanisława. Tryptyk św. Jana Jałmużnika w kościele św. Katarzyny w Krakowie. Flamandzcy artyści. Malarze z Niemiec. Hans Suess von Kulmbach i Hans Durer. Ich wpływy /71
Rozdział V. Obrazy miejscowych malarzy. Stanisław Krakowianin jako malarz obrazów sztalugowych i jego wpływy /103
Rozdział VI. Malarstwo czasów Zygmunta Augusta. Jego zamiłowanie do arrasów. Drzeworytnictwo drugiej połowy XVI w. /113
Rozdział VII. Malarstwo portretowe w XVI w. Marcin Koeber. Polichromia drugiej połowy XVI w. Sgraffito o obrazy cechowe końca XVI w. Ziarnko i Erazm Kamyn /119
Rozdział VIII. Zygmunt III jako miłośnik i amator. Zamiłowanie i kolekcjonowanie obrazów, pojawienie się galerii. Jakub Troschel. Włoscy malarze i wpływy weneckiego malarstwa. Tomasz Dolabella i inni włoscy malarze /139
Rozdział IX. Wpływy flamandzkie i stosunki polskie z Niderlandami. Artyści Władysława IV: Piotr Danckerts de Ry, Daniel Frescher, Justus d'Egmont. Wpływy niemieckie - Bartłomiej Strobel, Jerzy Schulz. Malowidła ścienne. Rytownicy: Wilhelm Hondius, Jeremiasz Falck, Jan Engelhart, Maciej Morawa. Malarstwo miniaturowe /167
Rozdział X. Dalsze wpływy malarstwa włoskiego: Franciszek Lekszycki i Del Bene, Karol Dankwart, Marcin Altmonte i Jerzy Filip Rugendas, Romeyn de Hoogli. Wpływy francuskie: Aleksander Franciszek Desportes, Jan Tretko, Jerzy Siemiginowski. Szkoła malarska w Wilanowie /183
Rozdział XI. Niderlandzkie wpływy na przełomie XVII i XVIII wieku. Lubienieccy. Wpływy francuskie. Louis se Silvestre. Wpływy włoskie: Szymon Czechowicz i Konicz /197
Rozdział XII. Wpływy włoskie w zakresie religijnego malarstwa. Malarze za panowania Stanisława Augusta - Bernardo Bellotto (Canaletto), Marcello Baciarelli, Jan Chrzciciel Lampi i Józef Grassi, Antoni Graff i Per Krafft, Jan Kamsetzer, Tadeusz Kościuszko. Pastel i miniatura. Ludwik Marteau, Gustaw Taubert, Karol Bechon, Anna Baciarelli, Wincenty de Lesseur, Józef Kosiński i dyletanci /209
Rozdział XIII. Inny rodzaj wpływów. Zwrot do natury i studiowanie różnorodnych objawów. Wpływy Rembrandta i Holendrów: Jan Norblin /239
Rozdział XIV. Inni artyści schyłku XVIII w. Józef Pitschmann, Daniel Chodowiecki, Zygmunt Vogel, Jan Bogumił Plersch i malarstwo dekoracyjne. Uczniowie malarni Baciarellego: Kazimierz Wojniakowski, Józef Wall, Józef Rejchan. Początki akademizmu i pseudoklasycyzmu: Franciszek Smuglewicz i Józef Peszka /263
Tablice