- Kategorie
-
Dziad wędrowny w kulturze ludowej Słowian
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788374591119 |
EAN | 9788374591119 |
Zostaw telefon |
Autorka: Katia Michajłowa
Rok wydania: 2010
Liczba stron: 488 + il.
Okładka: twarda
Format: 17,0 cm x 25,0 cm
Uwaga - drobne przetarcia, zarysowania okładki
Dzieło Katii Michajłowej jest w skali nauki światowej unikatowe. Prześledzono w nim i zanalizowano ogromny materiał, po raz pierwszy dziad wędrowny został przedstawiony jako typowy przykład profesjonalizmu w folklorze i poddany analizie pod względem typologii, semantyki, funkcji i repertuaru w całym świecie słowiańskim, przy czym przeprowadzono paralele między działalnością i twórczością dziadów wśród Słowian zachodnich, wschodnich i południowych. Monografia bułgarskiej folklorystki i antropologa kulturowego z jednej strony wpisuje się w nurt komparatywnych badań slawistycznych, charakterystycznych dla pokolenia uczonych kładących fundamenty folklorystyki słowiańskiej, z drugiej zaś - jest to studium, w którym na potrzeby analizy ogromnego materiału zbieranego przez autorkę przez wiele lat wykorzystano najnowsze ujęcia teoretyczne. Pojawienie się tej książki ma szczególną wagę w chwili, gdy kwestionuje się istnienie kulturowej i językowej wspólnoty słowiańskiej.
Spis treści:
Przedmowa /9
Wstęp /12
Przypisy /24
Rozdział I. Typy wędrownych zawodowych śpiewaków epickich u Słowian /29
1. Wędrowni zawodowi śpiewacy epiccy, nosiciele "wysokiej" kultury świeckiej /31
1.1. U Polaków /32
1.2. U Czechów /33
1.3. Na Rusi Kijowskiej /34
1.4. U Słoweńców /35
1.5. U Słowian bałkańskich /36
2. Wędrowni zawodowi śpiewacy epiccy, nosiciele "niskiej" kultury świeckiej /37
2.1. U Słowian zachodnich: igrce /39
2.2. U Słowian wschodnich: skomorochy /40
2.3. U Słowian południowych /41
2.4. Stosunek społeczeństwa do tych śpiewaków /44
3. Wędrowni śpiewacy zawodowi, nosiciele kultury antyklerykalnej /47
3.1. U Polaków: goliardzi, rybałci /48
3.2. U Serbów i Chorwatów /48
3.3. U Ukraińców /49
Właściwości zawodowego śpiewaka epickiego /50
Przypisy /51
Rozdział II. Historyczno-typologiczna charakterystyka epickiego śpiewającego dziada wędrownego u Słowian /58
1. W starożytności na Półwyspie Bałkańskim /58
2. W średniowieczu w Europie Zachodniej /59
3. W odrodzeniu i baroku w Europie Zachodniej /60
4. U Słowian zachodnich /62
4.1. U Polaków: dziady /62
4.2. U Słowaków: dźiado-żobraci /63
4.3. U Czechów: żebraci /64
5. U Słowian wschodnich /64
5.1. U Rosjan /64
5.1.1. Rodzaje wędrownych żebraków /65
5.1.2. Śpiewające dziady wędrowne /66
5.2. U Białorusinów /69
12.2. Funkcja rozrywkowa /226
5.3. U Ukraińców /71
6. U Słowian południowych /73
6.1. U Chorwatów i Serbów: ślepi gęślarze /74
6.2. U Bułgarów : ślepi gęślarze /76
Przypisy /89
Rozdział III. Funkcjonalno-semantyczna charakterystyka żebraka i śpiewającego dziada wędrownego u Słowian /97
I. Charakterystyka zwykłego żebraka /97
1. Sakralność /97
1.1. Ludzka inkarnacja bóstwa /97
1.2. Związek z kultem zmarłych /100
1.3. Modlitwa żebracza /103
2. Kategoria "ubóstwo" /104
3. Ułomność fizyczna /109
4. Mobilność /111
II. Charakterystyka śpiewającego dziada wędrownego /112
1. Ślepota /113
1.1. Stosunek chłopa. Dawanie jałmużny /116
1.2. Klątwa i błogosławieństwo ślepego śpiewającego dziada wędrownego /116
1.3. Funkcje w obrzędach przejścia (wesele, chrzciny, pogrzeb, wspominki) /118
2. Brak ubóstwa, zachowanie semantyki ubogiego /121
3. Odzież i atrybuty /122
3.1. Instrument muzyczny /124
3.2. Melodia religijno-legendarnych pieśni dziadowskich /126
Przypisy /127
Rozdział IV. Semantyczna charakterystyka repertuaru śpiewającego dziada wędrownego u Słowian /139
I. Epos religijno-legendarny /139
1. Problem miłosierdzia. Kategoria "bogactwa" /143
1.1. Pieśń o bogatym i biednym Łazarzu /146
1.2. Pieśń o grzesznej matce św. Piotra /149
1.3. Baśnie i legendy moralizatorskie z motywem kary za brak miłosierdzia dla żebrzących /155
1.3.1. Baśń o ubłoconym chlebie, danym żebrakowi /155
1.3.2. Baśń o bogaczu, który dał ślepemu żebrakowi kamyk zamiast dukata /156
1.3.3. Baśń o skąpej kobiecie, która dała żebrakowi placek z trucizną /156
2. Temat świętości biedy w pieśniach według żywotów pustelników i męczenników /156
2.1. Pieśni według żywotów anachoretów-pustelników /157
2.2. Pieśń według żywotów męczenników za wiarę Chrystusową /165
3. Pieśni z tematem losu duszy po śmierci /168
3.1. Sąd Ostateczny - "wielka" i "mała" eschatologia /168
3.2. Skrucha i przebaczenie grzesznikom - opiekuńcza funkcja Matki Bożej i jej cudownych obrazów u Słowian katolickich /176
3.3. Pieśni z motywem wędrówki duszy po śmierci człowieka /177
3.3.1. Droga przez wąski most nad ognistą rzeką /178
3.3.1.1. Most jako symbol /179
3.3.1.2. Ognista rzeka jako symbol /181
3.3.2. Anioł i diabeł, walczące o duszę każdego człowieka /182
3.3.2.1. Św. Archanioł Michał - przewodnik dusz na tamten świat /184
3.3.2.2. Św. Nikola - przewodnik dusz na tamten świat. Statek jako symbol /185
3.3. Wyobrażenia o raju i piekle w pieśniach dziadowskich /187
3.3.1. Wyobrażenia o raju /187
3.3.2. Wyobrażenia o piekle /191
4. Pieśni z innymi tematami oficjalnego chrześcijaństwa w ich redakcjach folklorystycznych /193
II. Pieśni rodzinno-obyczajowe /194
Przypisy /194
Rozdział V. Funkcjonalna charakterystyka repertuaru śpiewającego dziada wędrownego u Słowian /209
1. Miejsce wykonywania repertuaru /209
2. Czas wykonywania repertuaru /211
3. Dziady wędrowne i inne postacie obrzędowe podczas postu przed Bożym Narodzeniem i przed Wielkanocą /213
4. Funkcja moralno-oceniająca /216
5. Funkcja regulacyjna /216
6. Funkcja społecznie integrująca /217
7. Funkcja estetyczna /217
8. Funkcja patriotyczno-wychowawcza i etnointegrująca /218
9. Rola bliska do roli kościelnego kaznodziei /220
10. Funkcja prorocza /222
11. Funkcja uzdrowicielska /223
12. Zmiany w repertuarze i funkcjach w dobie modernizacji /223
12.1. Funkcja informacyjna /223
12.2. Funkcja rozrywkowa /226
12.3. Zmiana akompaniamentu muzycznego /227
12.4. Zmiana stosunku do śpiewającego dziada wędrownego /228
Dominujące funkcje repertuaru u różnych Słowian /232
Przypisy /234
Zakończenie /241
Spis ilustracji /245
Skróty wykorzystanych źródeł /249
Aneks
Uwagi wstępne /257
Tajne znaki i tajny język dziadów /258
Modlitwy dziadowskie /287
Błogosławieństwa i klątwy dziadowskie /315
Pieśni dziadowskie /320
- Bułgarskie /320
- Serbskie /341
- Chorwackie /355
- Rosyjskie /367
- Ukraińskie /391
- Poleskie /412
- Białoruskie /429
- Polskie /441
- Słowackie /460
- Czeskie /474
Dziadowskie baśnie i legendy moralizatorskie opowiadane przez wędrownych dziadów lub takie, w których żebrak jest główną postacią /477