- Kategorie
-
Dywersja i sabotaż w Polsce podczas II wojny światowej. Konspiracja, szkolenie, pieniądze
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8159-032-7 |
EAN | 9788381590327 |
Zostaw telefon |
Autorzy: Stefan Cosban-Woytycha, Ryszard Sobczak
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 406
Oprawa: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
"(...) Powstające nowe szkoły dywersyjne i ośrodki nauczania były zasilane przez poszczególne organizacje własnymi kadrami, kierując na odcinek szkolenia najlepszych ludzi, którzy dawali gwarancję, że sprawdzą się w roli wykładowców i instruktorów. Ze Sztabu Naczelnego Wodza zaczęły do Polski napływać rozkazy i instrukcje dywersyjno-sabotażowe, które stopniowo ukierunkowywały tę działalność i ją systematyzowały. Gen. Sosnkowski przekazywał do kraju szczegółowe wytyczne, które regulowały prawie wszystkie dziedziny walki sabotażowo-dywersyjnej. Zawierano w nich wskazówki, na jakim terenie należy je nasilić, a gdzie ograniczyć (...)
Wszystkie te projekty zmierzały do jednego celu jakim były działania dywersyjno-sabotażowe. Celem głównym jednak było powstanie zbrojne przeciwko Niemcom. Zadanie to mogła zrealizować armia podziemna. W celu udźwignięcia tak dużej odpowiedzialności żołnierze tej armii musieli wpierw odpowiednio się zorganizować, przejść specjalistyczne szkolenie oraz wyposażyć w niezbędne materiały i sprzęt, przy jednoczesnym zachowaniu daleko idących zasad konspiracji".
(fragment Wprowadzenia)
Spis treści:
Wykaz skrótów /9
Wprowadzenie /13
Rozdział 1. Początki działalności szkoleniowej w zakresie sabotażu i dywersji /25
1.1. Szkolenie pracowników leśnych w dziedzinie dywersji i sabotażu /28
1.2. Rola Towarzystwa Gimnastycznego "Sokół" w szkoleniu przygotowującym społeczeństwo do wojny /30
1.3. Szkolenie patroli dywersyjnych przez Wojsko Polskie w okresie przedwojennym /34
1.4. Przygotowania Tajnej Organizacji Wojskowej "Grunwald" do konspiracji w przededniu wojny /36
1.5. Zajęcia programowe w Związku Strzeleckim przed wybuchem wojny /41
1.6. Polska Rada Sportowa i jej zadania szkoleniowe /44
1.7. Błędy związane z niewłaściwym wykorzystywaniem ludzi i sprzętu /52
Rozdział 2. Rząd Polski na uchodźstwie a narodziny tajnych operacji specjalnych /56
2.1. Powstanie Zarządu Operacji Specjalnych (SOE) /56
2.2. Początki współpracy polsko-brytyjskiej w zakresie szkolenia /61
2.3. Polsko brytyjskie różnice w ocenie roli sabotażu i wywiadu /66
2.4. Brytyjska pomoc finansowa na działalność konspiracyjno-sabotażową i dywersyjną /69
2.5. Przyczyny nieporozumień polsko-brytyjskich /74
2.6. Akcja Kontynentalna, czyli "szósta kolumna" /78
2.7. Akcja o kryptonimie "Trójnóg" /83
2.8. Początki działalności wywiadowczej w ramach Akcji Kontynentalnej /85
Rozdział 3. Wskazówki rządu londyńskiego dotyczące sabotażu i dywersji /93
3.1. Przesyłanie do kraju instrukcji, dokumentów i korespondencji /93
3.2. Poszukiwanie nowych szlaków kurierskich /96
3.3. Przygotowania do przemytu drogą lotniczą broni, pieniędzy i sprzętu /98
3.4. Pomoc rządu londyńskiego w zaopatrzeniu w środki niezbędne do dywersji /103
3.5. Kierownicza rola ZWZ w walce konspiracyjnej z okupantem niemieckim /107
3.6. Zadania dywersyjne w świetle wytycznych z Londynu /110
3.7. Zaostrzenie akcji sabotażowej na polecenie Naczelnego Wodza /116
3.8. Raporty o efektach sabotażu i szkolenia dla przywódców Wielkiej Brytanii i USA /120
Rozdział 4. Instrukcje i rozkazy Komendanta Głównego ZWZ generała Sosnkowskiego /124
4.1. Wytyczne dla dywersji kolejowej /128
4.2. Dyrektywy dotyczące dywersji i sabotażu przemysłowego oraz bakteriologicznego /133
4.3. Rozkazy i polecenia w odniesieniu do sabotażu rolnego /137
4.4. Nieporozumienia w środowisku Naczelnego Wodza /145
4.5. Koncepcja dywersji ciągłej "pod maską bolszewicką" /149
4.6. Niespełnione obietnice sowieckie w organizowaniu pomocy dywersyjnej /151
4.7. Rola dowódcy w przygotowaniu grupy dywersyjnej do udziału w akcji /158
4.8. Wsparcie materialne Naczelnego Wodza /161
4.9. Pomoc lotnictwa brytyjskiego w dostawie broni, sprzętu i materiałów wybuchowych /168
4.10. Sposób przekazywania do kraju pieniędzy i problemy z ich dostarczeniem /174
Rozdział 5. Szkolenie dywersyjno-sabotażowe podczas wojny /182
5.1. Zakres szkolenia podoficerów /182
5.2. Szkolenie podchorążych /191
5.3. Kurs dla członków Szarych Szeregów w szkole "Agricola" /197
5.3.1. Sposób obezwładnienia nieprzyjaciela /207
5.3.2. Jak zachować się w śledztwie /207
5.3.3. Sposób doręczania tajnych przesyłek /208
5.3.4. Taktyka przeprowadzania rewizji i obserwacji /209
5.4. Inne formy szkolenia /210
5.4.1. Komórka dywersyjna o charakterze naukowo-badawczym /216
5.5. Jak stosować mały sabotaż /222
5.5.1. Walka cywilna jako część małego sabotażu /225
5.5.2. Wojna ulotkowa i papierowa /228
5.5.3. Tłuczenie szyb w niemieckich mieszkaniach i oknach wystawowych /231
5.5.4. Gazy duszące w niemieckich kinach i lokalach /233
5.5.5. Postój dla bydła, czyli sabotaż propagandowy /234
5.5.6. Szkolenie i bezpieczeństwo /237
5.6. Nauka taktyki dywersyjnej w szkole AK kryptonim "Obroża" /242
5.7. Nabór i sposób szkolenia w szkole podchorążych rezerwy /244
5.8. Praktyczna nauka dywersji w szkole podoficerów rezerwy "Obroża" /247
5.9. Nauka niszczenia linii kolejowych, mostów i wiaduktów /254
5.10. Nauka atakowania wojskowych transportów kolejowych /262
5.11. Jak napadać i niszczyć pociągi pospieszne, specjalne i techniczne /265
5.12. Nauka sposobów napaści na niemieckie pojazdy w ruchu drogowym /272
5.13. Niszczenie sieci telekomunikacyjnej i wodociągowej /279
Zakończenie /295
Spis tabel oraz ich prezentacja /302
Bibliografia /328
Indeks nazwisk /339
Załączniki /346