- Kategorie
-
Dramaturgia praktyczna. Polska sztuka aktorska XIX wieku w piśmiennictwie teatralnym swej epoki
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 838838550X |
EAN | 838838550X |
Zostaw telefon |
Autor: Dariusz Kosiński
Rok wydania: 2005
Liczba stron: 407
Okładka: miękka
Format: 16,00 cm x 23,00 cm
Uwagi - okładka z przetarciami, brzegi stron zabrudzone
Termin Dramaturgia praktyczna, zapożyczony od Emila Derynga, oznacza zbiór praktycznych zasad i rad przydatnych w rozwiązywaniu codziennych problemów pracy aktorskiej. Kosiński podejmuje próbę zrekonstruowania ogólnych reguł kształtujących obraz polskiego aktorstwa w XIX wieku. Przedmiotem analizy są świadectwa pisane epoki – przede wszystkim recenzje oraz podręczniki sztuki aktorskiej pochodzące z trzech wówczas najważniejszych ośrodków polskiego życia kulturalnego – Warszawy, Krakowa i Lwowa. Zachowując układ diachroniczny, praca przedstawia w sześciu częściach dziewiętnastowieczne sądy na temat przebiegu procesu pracy nad rolą, począwszy od wymagań związanych z predyspozycjami do wykonywania zawodu, a na sposobach scenicznego użycia głosu, mimiki, charakteryzacji, kostiumu kończąc. Plastyczny język Autora, anegdotyczny ton narracji oraz stare fotografie aktorów – sław tamtej epoki – sprawiają, że publikacja Kosińskiego jest lekturą nie tylko dla teatrologów, lecz wszystkich pragnących zagłębić się w klimat ówczesnego barwnego świata artystycznego. Książka stanowi kontynuację poszukiwań badawczych, których filozoficzne podstawy zostały sformułowane w pozycji z 2003 roku „Sztuka aktorska w polskim piśmiennictwie teatralnym XIX wieku” – główne problemy. Autor konsekwentnie pozostaje w kręgu światopoglądu teatralnego epoki, która go fascynuje, widząc w sztuce aktorskiej XIX wieku odrębną „wielką konwencję”.
Spis treści:
Uwagi wstępne /9
Część I
Wymagania podstawowe /17
Rozdział I
Warunki powierzchowności /19
Uroda jako wabik /24
Urok i wdzięk /27
Wyobrażanie siły /29
Zwierciadło duszy i lampa oblicza /33
Wiek /34
Rozdział II
Głos /37
Rozdział III
Cechy osobowości /42
Talent /42
Między wrażliwością, intuicją a temperamentem /47
Inteligencja /54
Walory towarzyskie /57
Część II
Praca nad sobą /63
Rozdział I
Talent i praca /65
Rozdział II
Obserwacja /76
Naśladowanie dobrych wzorów /78
Rozdział III
Wykształcenie /87
Szalbierze-nieucy i balast wiedzy /87
"Program kształcenia" /91
Szkoła /96
Na scenie /101
Część III
Repertuar aktorski /109
Rozdział I
Specjalizacja i wszechstronność /110
Do wszystkiego - do niczego /110
Tekst repertuaru /117
Wielkość w rozmaitości /119
Rozdział II
Jakie role /124
Arcydzieła czy szkice /125
Role łatwe - role trudne /130
Rozdział III
Emploi /135
Definicje, geneza /135
Podział i hierarchia /138
Kochankowie /145
"Naiwne" /156
Role salonowe /165
Charakterystyczni /171
Część IV
Praca nad rolą /181
Etapy procesu - model wzorcowy /181
Analiza roli /184
Analiza postaci /187
Faza kreacyjna - zdobycie idei postaci /191
Szczegóły /197
Uczenie się tekstu /202
Próby /204
Gra - dopracowywanie na scenie /210
Warunki pracy nad rolą /215
Część V
Środki wyrazu /219
Wymowa sceniczna /221
Czystość i poprawność /221
Dobra dykcja i słyszalność /225
Źródło dobrej wymowy /227
Słowo żywe, czyli o sile modulacji /229
Głos naturalny, głos średni /235
W walce z "jednotonnością" /240
Stopniowanie /242
Akcent logiczny i uczuciowy /246
Tempo /249
Muzyka i sens, czyli jak deklamować wiersze /251
Zasady szczegółowe /255
Rozdział II
Mimika /260
W poszukiwaniu definicji /261
W poszukiwaniu źródła /263
Mimika "słowna" /267
Emancypacja mimiki /270
Od kodu do indywidualnego poczucia /275
Walory podstawowe /281
Umiar /285
Mimika twarzy /288
Oczy /289
Estetyka gestu, ruchu i pozy /292
Specyficzne zalety i wady poruszeń /296
Rozdział III
Charakterystyka i kostium /299
"Łatwy realizm zewnętrznej charakterystyki" /299
Pierwsze wrażenie /302
Uzewnętrznienie wewnętrznego /308
Nie zacierać i nie szpecić /310
Kostium /312
Część VI
Patrząc z widowni /315
Rozdział I
Uczucie sceniczne /317
Siła sugestywna /317
Zapał /319
Serdeczne odczucie /325
Rozdział II
Między wyrazistością a subtelnością /329
Nic do ukrycia /330
Zagrożenie manierą /335
Cieniowanie /337
Rozdział II
Szlachetne umiarkowanie /348
Wróg numer jeden /349
Stosowny szafunek /352
Hamulec i tłumik /356
Gra na efekt /360
Nie taki efekt straszny /364
Krakowska szkoła "gry skoncentrowanej" /371
Zamiast zakończenia /387
Bibliografia /391
Wykaz ilustracji /399
Indeks osobowy /401