• Dion Chrysostomos Peri Basileias II. Dion z Prusy (Złotousty) Druga, czwarta i trzecia mowa o królestwie

Brak towaru
24.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 9788323233695
Zostaw telefon

Przekład, opracowanie i komentarz: Krystyna Tuszyńska

Rok wydania: 2018

Ilość stron: 168

Oprawa: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

Seria: Rhetores Graeci - Zeszyt II


Tom II „Rhetores Graeci” poświęcony jest opracowaniu i tłumaczeniu drugiej, czwartej i trzeciej „Mowy o królestwie” Diona z Prusy, pisarza należącego do drugiej sofistyki, o przydomku Złotousty. Autorka stara się odpowiedzieć na pytanie, czemu Dion zawdzięcza swój przydomek i potwierdzić, poprzez analizę artyzmu, kunsztu literackiego oraz swobodnego poruszania się w gatunkach z pogranicza retoryki i filozofii, zasadność określenia Diona Złotoustym mówcą. Na początku omawia szczegółowo gatunek diatryby cynicko-stoickiej, który Dion nie tylko wykorzystuje w „Mowach o królestwie”, ale łączy go z innymi gatunkami retorycznymi, jak basilikos logos, czyli epideiktyczny gatunek mowy skierowanej do monarchy, jak psogos, czyli nagana, chreia, pojawiająca się w mowie drugiej i w czwartej (jednym z rozmówców w obu mowach jest Aleksander Macedoński, ideał wodza w oczach cesarza Trajana), czy w mowie trzeciej anegdotyczne wspomnienie rozmowy sofisty Hippiasza z Sokratesem na temat ludzkiego szczęścia. Nadto Dion wzbogaca „Mowy o królestwie” pouczeniami o charakterze parenetycznym, skierowanym do monarchy (najprawdopodobniej cesarza Trajana). Autorka opisuje zjawisko attycyzmu w retoryce greckiej, charakteryzując kulturę umysłową Rzymian i pokazując mistrzostwo Diona, który wzoruje się na Ksenofoncie, a towarzyszy mu podobnie duża dawka humoru i umiejętność błyskotliwego poruszania się w kwestiach poważnych, bo dotyczących kondycji moralnej zarówno jednostki, jak dobra państwa jako całości; charakteryzuje również moralną legitymizację Diona do przemawiania w duchu filozofii cynickiej i stoickiej w „Mowach o królestwie”. Przekład oparto na wydaniu Hansa von Arnima, i opatrzony komentarzem.

Spis treści: PDF Document

Spis treści:

I. Wstęp  /9

1. Dion z Prusy - sofista czy filozof? Istota drugiej sofistyki  /9

2. Retoryczna delectatio w  twórczości Diona  /24

3. Charakterystyka retorycznej delectatio w drugiej, czwartej i trzeciej Mowie o królestwie  /29

Zalecana bibliografia  /39

II. Analizy historyczno-literackie, przekłady oraz teksty oryginalne drugiej, czwartej i trzeciej Mowy o królestwie  /43

1. Analiza historyczno-literacka drugiej Mowy o królestwie  /43

Druga Mowa o królestwie  /51

Komentarze  /78

2.  Analiza historyczno-literacka czwartej Mowy o królestwie  /83

Czwarta Mowa o królestwie  /93

Komentarze  /124

3.  Analiza historyczno-literacka trzeciej Mowy o królestwie  /127

TrzeciaMowa o królestwie  /135

Komentarze  /166

 

 

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie