- Kategorie
-
De Jonge Seerp. Wrak niderlandzkiego statku z końca XVIII wieku
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788364150395 |
EAN | 9788364150395 |
Zostaw telefon |
Autor: Tomasz Bednarz
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 270
Okładka: twarda
Format: 21,5 cm x 30,00 cm
Książka z serii: Badania archeologiczne Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. T. III
Uwagi - okładka z zatarciami
Autor monografii rozpoczyna ją od przedstawienia w układzie chronologicznym archeologicznych badań podwodnych NMM, omawiając wraki badane przez NMM na przestrzeni ostatnich 50 lat. Dalej szczegółowo przedstawiono przebieg prac na wraku W-27. Zaprezentowane zostają zabytki wydobyte z jednostki, które ukazują nam życie na XVIII-wiecznym statku. Przeprowadzona jest analiza tych zabytków w zestawieniu z danymi archiwalnymi, co umożliwiło identyfikację wraka. W końcowej części książki znajduje się analiza typów statków niderlandzkich z tego okresu oraz odniesienie do miejsca budowy "De Jonge Seerp".
Słowo wstępne /9
Wstęp /13
Stan badań wraka W-27 /14
Źródła archiwalne, archeologiczne i ikonograficzne /17
Rozdział I: Drewniane wraki z Zatoki Gdańskiej /21
Rozdział II: Metodyka i przebieg badań wraka w-27 /41
Okoliczności odkrycia, warunki geologiczne, zarys badań archeologicznych /41
Przebieg badań w latach 1985-1993 /42
Przebieg badań w latach 2000-2006 /52
Digitalizacja stanowiska W-27 w roku 2016 /56
Rozdział III: Artefakty z wraka W-27 /59
Charakterystyka zabytków /59
konstrukcja wraka /61
Katalogi zabytków /69
Części statku /71
Artefakty /97
Części artefaktów /182
Pozostałości nieprzedmiotowe /193
Życie na XVIII-wiecznym statku handlowym w świetle pozyskanych artefaktów /195
Rozdział IV: Identyfikacja wraka W-27 /197
Chronologia zabytków /197
Datowanie drewna z wraka W-27 /198
Proweniencja artefaktów /199
Źródła archiwalne o katastrofie 11 czerwca 1791 roku, jej uczestnikach i następstwach /201
Identyfikacja wraka W-27 jako pozostałości statku "De Jonge Seerp" /212
Rozdział V: Port Gdański oraz Cieśnina Sund w roku 1791 /215
Rozdział VI. Statki typu Kof i Galiot /221
Charakterystyka statków typu Kof i Galiot /221
Kofy fryzyjskie /231
Wraki statków typu Kof o Galiot /232
Rozdział VII: Harlingen i "De Jonge Seerp" /233
Harlingen w XVIII wieku /233
Szyprowie z Harlingen na Bałtyku w 1791 roku /237
Pochodzenie statku "De Jonge Seerp" /238
Zakończenie /241
Bibliografia /245
Spis tabel i rycin /251
English summary /255
Categories used in the catalogue /257
List od tables and illustrations /266