- Kategorie
-
Człowiek i śmierć
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788361182733 |
EAN | 9788361182733 |
Zostaw telefon |
Autor: Philippe Aries
Rok wydania: 2011
Liczba stron: 612
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Dziś nad śmiercią zapadło milczenie. Konstatacja tego faktu skłoniła Philippe’a Arièsa (1914-1984) do napisania swego opus magnum. Aries, jeden z najwybitniejszych historyków francuskich w XX wieku, autor m.in. słynnej Historii dzieciństwa (Paris 1960; wyd. pol. Warszawa 2010), opisuje w swojej monografii (1977) stosunek człowieka do śmierci w ciągu ostatniego tysiąclecia. Wraz z rosnącą prywatyzacją i indywidualizacją ludzkiego życia śmierć przestaje być czymś “wspólnym”, bliskim, z czym społeczeństwo obcuje w zażyły sposób, i staje się sprawą osobistą. Współczesny człowiek odrzuca samoistność zła, a wraz z tym ratunek przed nim w postaci “dobrej śmierci”. Wiara w zło była niezbędna do oswojenia kresu życia, który teraz nabiera “dzikiego” charakteru: jest przerażającą, irracjonalną wyrwą. Powrót śmierci do “stanu dzikości” sprawia, że dzisiejszy człowiek usiłuje ją przemilczeć. Tę ewolucję Aries wykazuje na podstawie fascynującego (jak zwykle w jego książkach) materiału historycznego z poszczególnych epok. Śmierć, choć tak dojmująca egzystencjalnie, stanowi w jego ujęciu pewien konstrukt społeczny. Badanie jej losów pomogłoby może dzisiejszemu człowiekowi na nowo się z nią “oswoić”.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Słowo wstępne /13
KSIĘGA I. Czas leżących posągów nagrobnych
CZĘŚĆ I. Umrzemy wszyscy
1. Śmierć oswojona /19
Wiedząc, że śmierć nadchodzi /19
Mars repentina /24
Wyjątkowa śmierć świętego /26
Chory w łóżku: obrzędy towarzyszące śmierci /27
Publiczny charakter śmierci /32
Przeżytki: Anglia wieku XX /33
Rosja w XIX-XX wieku /34
Umarli śpią /36
W ogrodzie, wśród kwiatów /38
Zgoda na nieuniknione /40
Śmierć oswojona /42
2. Ad sanctos; apud ecclesiam /43
Opieka świętego /43
Przedmieście cmentarne /47
Cmentarz: "łono Kościoła" /53
Grób przeklęty /56
Prawo: nie wilno chować zmarłych w kościele. Praktyka: kościół jest cmentarzem /59
Dziedziniec i kostnica /64
Groby zbiorowe /69
Ossuaria /73
Wielki cmentarz pod gołym niebem /74
Azyl i miejsce zamieszkania. Główny plac i miejsce publiczne /75
Kościół przejmuje rolę świętego. Jaki kościół? /84
Gdzie w kościele? /90
Kto w kościele? Kto na cmentarzu? Przykład z Tuluzy /95
Przykład z Anglii /101
CZĘŚĆ II. Własna śmierć
3. Ostatnia godzina. Pamięć o życiu /107
Eschatologia - wskaźnik sposobu myślenia /107
Powtórne przyjście /108
Sąd u kresu czasów. Księga życia /111
Sąd u kresu życia /117
Tematy makabryczne /120
Wpływ kaznodziejstwa misjonarzy czy wysokiej śmiertelności? /133
Namiętne przywiązanie do życia /138
Avaritia i martwa natura. Kolekcjoner /142
Klęska i śmierć /146
4. Ubezpieczenia na życie pozagrobowe /149
Archaiczne obrzędy: rozgrzeszenie, przesadna żałoba, usuwanie zwłok /149
Modlitwa za zmarłych /155
Stara liturgia: odczytywanie imion /156
Strach przed potępieniem. Czyściec i oczekiwanie /159
Msza rzymska: msza żałobna /162
Intencje modlitewne /163
Klasztorna uczuciowość: skarbiec Kościoła /165
Nowe obrzędy późnego średniowiecza: rola duchowieństwa /168
Nowy orszak pogrzebowy: procesja duchownych i ubogich /171
Zwłoki w trumnie i na katafalku /175
Msze żałobne /179
Nabożeństwo w kościele w dniu pogrzebu /182
Nabożeństwa żałoben w dniach po pogrzebie /185
Fundacje dobroczynne. Ich publiczny charakter /188
Bractwa /190
Ubezpieczenie na tym i tamtym świecie. Znaczenie testamentu. Redystrybucja mienia /195
Bogactwo i śmierć. Użytkowanie dóbr /200
Spisanie testamentu sprawą sumienia, aktem o charakterze osobistym /202
Testament, rodzaj literacki /204
Znowu śmierć oswojona /207
5. Leżące posągi, ornaci i dusze /209
Grób staje się anonimowy /209
Przejście od sarkofagu do trumny. Chowanie ubogich "bez skrzyni" /212
Pamięć o człowieku, miejsce dla ciała /213
Wyjątek: święci i wielcy ludzie /215
Dwie formy życia po śmierci: na ziemi i w niebie /219
Stan rzeczy pod koniec wieku X /221
Powrót napisu nagrobnego /222
Najpierw stwierdzenie tożsamości i modlitwa /223
Wezwanie do przechodnia /224
Długa opowieść biograficzna ku czci zmarłego o jego cnotach heroicznych i moralnych /227
Uczucia rodzinne /235
Typologia grobów zależnie od formy. Grób z epitafium /238
Grób pionowy i ścienny. Wielki monument /239
Grób poziomy tuż przy ziemi /242
W imaginacyjnym muzeum grobów: leżący posąg nagrobny /244
Zmarły przedstawiony jako leżący posąg nagrobny /247
Wędrówka duszy /251
Połączenie postaci leżącej i oranta: groby dwupoziomowe /254
Orant /257
Powrót wizerunku. Maska pośmiertna. Pomnik nagrobny /262
Eschatologiczne znaczenie posągu leżącego i oranta /267
Na cmentarzu: krzyże na grobach /269
Cmentarz w Marville /275
Groby fundacyjne: tablice /277
Groby dusz /282
Wota /287
Kaplice i grobowce rodzinne /289
Czego nas uczy muzeum imaginacyjne? /293
KSIĘGA II. Śmierć zdziczała
CZĘŚĆ III. Śmierć długa i bliska
6. Odpływ /299
Dyskretna zmiana /299
Dewaluacja horae mortis /300
Nowe sztuki umierania: żyć z myślą o śmierci /302
Popularne praktyki pobożne dobrej śmierci /307
Skutki dewaluacji dobrej śmierci: śmierć nienaturalna, umiarkowanie, śmierć piękna i budująca /309
Śmierć libertyna /314
Śmierć w bezpiecznej odległości /315
Spór pomiędzy katolikami a protestantami o cmentarze publiczne /316
Przenoszenie paryskich cmentarzy. Rozbudowa kościołów po soborze trydenckim /319
Osłabienie więzi kościoła z cmentarzem /321
7. Vanitas /323
Pogrzeby i testamenty wyrażają dążenie do prostoty /323
Bezosobowość żałoby /325
Zachęta do melancholii: vanitas /328
Śmierć w sercu rzeczy. Zanika avaritia /332
Prostota grobów: groby królów i zwykłych ludzi /333
Rehabilitacja cmentarza pod gołym niebem /337
Pokusa nicości w literaturze /341
Pokusa nicości w sztuce sepulkralnej /344
Natura uspokajająca i przerażająca. Noc ziemi: lochy /346
Let`s fall a supernumerary horror /347
Groby pozostawione naturze /348
8. Zwłoki /353
Dwaj lekarze: Zacchia i Garmann. Życie trupa /353
Sekcja zwłok i balsamowanie /360
Anatomia dla wszystkich /364
Sekcje prywatne, porywanie trupów /366
Eros i Tantos w epoce baroku /369
Nekrofilia wieku XVIII /373
Cmentarz mumii /380
Mumia w domu /384
Od trupa do życia: nowoczesny Prometeusz /387
Zderzenie człowieka z naturą według Sade`a /389
Dwa słabe punkty w walce z naturą: miłość i śmierć /391
9. Umarły-żywy /395
Pozorna śmierć /395
Lekarze w 1740 roku. Narastanie lęku /396
Środki ostrożności nakazywane przez testatorów /398
Ciąg dalsy w wieku XIX /399
Druga połowa XIX wieku: uspokojenie i nieufność lekarzy /401
Lekarze i śmierć /402
Początek Wielkiej Trwogi przed śmiercią /403
CZĘŚĆ IV. Twoja śmierć
10. Czas pięknych śmierci /409
Narkotyczna słodycz /409
We Fracji: rodzina de La Ferronays /411
Aleksandra de Gaix /430
W Anglii: rodzina Bronte /432
W Ameryce: listy imigrantów /445
W Ameryce: książki pocieszenia /448
Ku spirytyzmowi /452
Bezcieleśni /454
Klejnoty-pamiątki /459
Dusze czyśćcowe /460
Czarownica Micheleta /465
Zanikanie pobożnych klauzul w testamentach /466
Rewolucja uczucia /469
Odwrót zła. Koniec piekła /470
11. Odwiedziny na cmentarzu /473
Cmentarze w topografii /473
Zły duch na cmentarzu /474
Szkodliwy wpływ cmentarzy na stan zdrowotny ludności: lekarze i członkowie parlamentu - wiek XVIII /476
Radykalizm członków parlamentu: niewykonane zarządzenie z 1763 roku /481
Reakcje na zarządzenie parlamentu /484
Przeniesienie cmentarzy poza miasto. Jakie cmentarze (1765-1776)? /489
Zamknięcie cmentarza Niewiniątek /492
Nowy styl pogrzebów /494
Obojętność paryżan na los ich zmarłych /495
Wzorce przyszłych cmentarzy /497
Haniebna rzeczywistość cmentarzy: zmarli na śmietnisku /501
Konkurs Instytutu z roku 1801 /503
W stronę kultu zmarłych /505
Umarli przemienieni w szkło /510
Dekret z 23 prairiala roku XII (12 czerwca 1804) /513
Prywatne groby w wieku XIX /517
Odwiedzanie cmentarza /521
Rural cementery. Cmentarz zabudowany /528
Podobizny i sceny rodzajowe /533
Paryż bez cmentarza? /536
Przymierze pozytywistów z katolikami w obronie paryskich cmentarzy /538
Pomniki dla zmarłych /544
Cmentarz wiejski: Minot /548
"U siebie" /552
CZĘŚĆ V. Śmierć na opak
12. Śmierć na opak /557
Gdzie kryje się śmierć /557
Początek kłamstwa /558
Początek medykalizacji /561
Postępy kłamstwa /563
Śmierć plugawa /565
Przenosiny do szpitala /567
Śmierć Melisandy /568
Ostatnie chwile pozostały jeszcze tradycyjne /570
Bardzo dyskretny pogrzeb /572
Nieprzyzwoitość żałoby /575
Śmierć wyeliminowana /576
Zwycięstwo medykalizacji /580
Powracają ostrzeżenia. Apel do godności. Śmierć dzisiaj /585
Geografia śmierci na opak /592
Przypadek amerykański /592
Zakończenie. Pięć wariacji na cztery tematy /599