- Kategorie
-
Czas wielkich zadań Dagoberta Freya i Asmusa barona von Troschke (wrzesień 1939 - paździrenik 1942)
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366519428 |
EAN | 9788366519428 |
Zostaw telefon |
Autor: Tadeusz Zadrożny
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 246
Okładka: zintegrowana
Format: 17,00 x 24,00 cm
Książka opowiada o wojennych losach zbiorów dokumentacji Centralnego Biura Inwentaryzacji Zabytków Sztuki w Polsce, obserwowanych z punktu widzenia dalekosiężnych projektów, wielkich nadziei i zdeterminowanych działań obu postaci tytułowych – Dagoberta Freya i Asmusa barona von Troschke. Pierwszy z wymienionych był cenionym historykiem sztuki, profesorem Śląskiego Uniwersytetu Fryderyka Wilhelma we Wrocławiu, który specjalizował się w badaniach niemieckiego dziedzictwa kulturalnego na Wschodzie. Jesienią 1939 roku, po zwycięskiej wrześniowej kampanii Wehrmachtu, jako pełnomocnik berlińskiego Reichserziehungsministerium starał się przejąć kontrolę nad polską dokumentacją inwentaryzacyjną – której wartość znał i cenił – by na jej bazie zbudować swoiste centrum naukowo-badawcze wspierające niemieckie roszczenia kulturowe. Drugi z nich, młody historyk sztuki z tytułem doktora, niski rangą esesman, który zrazu starał się uwolnić od krwawych obowiązków w Regimencie Kawalerii SS, a później od służby wartowniczej w KL Auschwitz, w lutym 1941 roku został przez Adolfa Watzkego, prezydenta Głównego Wydziału Wiedzy i Nauki Generalnego Gubernatorstwa, powołany na stanowisko referenta do spraw ochrony i konserwacji zabytków oraz szefa Denkmalamtu. Wraz z urzędem objął we władanie skrzynie z zasobami wspomnianej dokumentacji polskiego biura inwentaryzacji zabytków i dostrzegł w tym szansę na zbudowanie mocnej pozycji, jaką miał osiągnąć dzięki adaptacji owych gotowych materiałów na potrzeby ewentualnego podręcznika zabytków sztuki Generalnego Gubernatorstwa. O tym, co z tych zamierzeń wyszło, i jak ich nadzieje się rozwiewały, można przeczytać w tej książce, która powstała dzięki analizie licznie zgromadzonych i wzajemnie konfrontowanych dokumentów.
Spis treści:
Wstęp /7
Dokumentacja Centralnego Biura Inwentaryzacji Zabytków Sztuki w powojennych zeznaniach świadków i literaturze wspomnieniowej /9
Wojenne dzieje archiwum CBI jako przedmiot badań /16
Cel pracy i metoda /20
Uwagi redakcyjne /22
Podziękowania /24
Rozdział 1. W cieniu działań na rzecz ochrony zabytków. Niespełnione nadzieje Dagoberta Freya /27
Pro gloria et patria /29
Wielkość niedoceniona /36
Rozdział 2. W magazynie. Perła chwilowo od świata ukryta /49
System ochrony zabytków wedle Freya /51
Radca dworu Adolf Watzke przejmuje ster /58
Rozdział 3. Aby powstał Podręcznik zabytków sztuki...Przebiegłe plany Asmusa barona von Troschke /61
SS-Sturmmann i referent von Troschke /63
Zbiory Denkmalamatu obiektem pragnień, ocen przydatności i trosk /82
Plany etatów i budżet na rok rozliczeniowy 1942/1943 /108
Inwentarze klisz w niemieckim wydaniu /116
Warunki pracy i wyposażenie Denkmalamtu /136
Drogi Asmusa ku emancypacji. Atuty i obciążenia /143
Gdy wojsko referenta w szeregi wzywa /172
Zakończenie. Polska inwentaryzacyjna dokumentacja w świetle potrzeb Denkmalamtu i nauki w Rzeszy /181
W ten dzień chwalebny /183
Wielkie zadania, wielkie plany, wielkie nadzieje /189
Post scriptum. Gdy nadchodził zmierzch /201
Bibliografia /209
Źródła archiwalne /210
Źródła drukowane i literatura /214
Źródła w opracowaniu, przygotowane do druku /224
Spis ilustracji /225
Abstract /231
Indeks /239