- Kategorie
-
Czas Apokalipsy. Wizje dni ostatecznych w kulturze europejskiej od starożytności do wieku XVII
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788375432701 |
EAN | 9788375432701 |
Zostaw telefon |
Pod redakcją: Katarzyny Zalewskiej-Lorkiewicz
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 248
Okładka: miękka
Format: 20,00 cm x 28,5 cm
Książka w językach: polskim i angielskim
W tomie zebrano artykuły historyków, teologów, historyków sztuki, badaczy literatury oraz życia religijnego. Autorzy podejmują kwestie funkcjonowania w literaturze i sztuce wątków, symboli i obrazów zaczerpniętych z najwcześniejszych apokalips, niezmiennie fascynujących czytelników i widzów oraz przygotowujących ich na wielki finał dziejów. Wszystkie artykuły składają się na różnorodną panoramę zjawisk zachodzących w kulturze europejskiej od jej zarania do okresu nowożytnego.
Spis treści:
Przedmowa (Katarzyna Zalewska-Lorkiewicz) /9
Preface /10
Lucyna Kostuch, Czy starożytni Grecy wierzyli w koniec świata? Hezjodejska wizja „ostatnich dni” żelaznego pokolenia w kontekście helleńskiego pojęcia kosmosu /11
Did Greeks Believe In the End of Time? Hesiod’s Vision of the „Last Days” of the Age of Iron In the Context of Hellenic Concept of Cosmos /14
Leszek P. Słupecki, Ragnarök. Wizja końca świata w mitologii i mitografii nordyckiej /15
Rangork. The End of the World In Old Norse Mythology and Mythography /25
ks. Marek Parchem, „Co stanie się przy końcu dni” (Dan. 2,28): wydarzenia czasów eschatologicznych w świetle żydowskich pism apokaliptycznych okresu międzytestamentalnego /26
„What shall be In the Latter Days” (Daniel 2:28: the Events from the Eschatological Time In the Light of Jewish Apocaliptic Texts of the Intertestamental Period /35
Rafał Korczak, Wizja Apokalipsy w Koranie /36
A Vision of Apocalypse In the Quran /39
ks. Roman Krawczyk, Apokalipsy – orędzia nadziei w Biblii /40
Apocalypses – the Verses of Hope In the Bible /45
ks. Radosław Kimsza, Cezarego z Arles (470/471–542/543) rozumienie symboli Apokalipsy św. Jana Apostoła (1-9) /46
Caesarus of Arles (470/471 – 542/543), the Apocalypse according to St. John, Biblical Exegesis, Biblical Symbols /53
ks. Jan Grzeszczak, Siódmy król i Gog. Joachim z Fiore i jego scenariusz czasów ostatecznych na podstawie Ap 12,3–4 /54
The Seventh King and Gog. Joachim of Fiore and His Scenario od the End of Time on the Basic of Revelation 12:3-4 /66
Maria Maślanka-Soro, Wizja eschatologiczna u Dantego i jej wątki apokaliptyczne /67
Eschatological Vision In Dante and its Apocalyptic Themes /77
Maria Bogucka, Wizje apokaliptyczne w protestantyzmie niemieckim w XVI i I połowie XVII wieku /78
Apocalyptic Visions In German Protestantism of the 16th Century and the First Half of the 17th Century /90
Jan Stradomski, Bizantyńsko-słowiańskie pisma apokaliptyczno-eschatologiczne w zbiorach rękopisów cerkiewnosłowiańskich w Polsce /92
Byzantine-Slavic Apocalyptic-Eschatological Writings In the Manuscripts of the Slavonic Church In Poland /98
Piotr Chomik, Eschatologia w XVI-XVII-wiecznej literaturze prawosławnej z obszaru Wielkiego Księstwa Litewskiego /99
Eschatology In the 16th and 17th Century Orthodox Literature in the Territory of the Grand Duchy of Lithuania /105
Marzanna Kuczyńska, Czasy ostatnie w ruskim nauczaniu homiletycznym początku XVII wieku /106
The End of Times in the Ruthenian Homiletic Teaching in the Early 17th Century /119
Zoja Jaroszewicz-Pieresławcew, Tekstowe i plastyczne wizje czasu Apokalipsy w piśmiennictwie starowierców /120
Textual and Plastic Visions of the Apocalypse Time in Writings of the Old Believers /125
Hanna Kowalska-Stus, Apokalipsa w kulturze rosyjskiej /127
Apocalypse in Russian Culture /133
Sztuka średniowieczna i nowożytna
Katarzyna Zalewska-Lorkiewicz, Ikonografia Objawienia św. Jana w sztuce Europy Zachodniej do roku 1000 /137
Iconography of Revelation to John in the Art of Western Europe until 1000 /149
Paweł Freus, Malowidło ścienne z przedstawieniem Sądu Ostatecznego w kościele parafialnym pw św. Mateusza w Starogardzie Gdańskim - problematyka ikonograficzna i artystyczna /150
Doom Wall Painting in the Parish Church of St. Matthew AT Starogard Szczeciński – Iconographic and Artistic Issues /159
Bożena Noworyta-Kuklińska, „I usłyszałem liczbę opieczętowanych: sto czterdzieści cztery tysiące…” Uroczyste otwarcie retabulum ołtarza głównego kościoła Mariackiego w Gdańsku /160
„And I Heard the Number of Them Wchich We Sealed: and There Were Sealed an Hundred and Forty and Four Thousand…” An Opening of the High Altar’s Retable of St. Mary’s Church in Gdańsk /165
Grzegorz Kubies, Motyw anioła-fanfarzysty w ikonografii Sądu Ostatecznego w malarstwie niderlandzkim /166
The Motif of Angels as a Trumpet Player in the Last Judgement Iconography in Early Netherlands Painting /176
Ewa Korpysz, „I powtórnie przyjdzie w chwale…” Paruzja i wątki apokaliptyczne w dekoracji nowożytnych sakrariów /177
„He Will Come Again in Glory…” The Parousia and Apocalyptic Themes in the Decorations of Renaissance Wall Tabernacles Made of Stone /188
ks. Andrzej Witko, Apokalipsa św. Jana w hiszpańskim malarstwie XVII wieku /190
Revelation to John in Spanish Painting of the 17th Century /196
Lidia Kwiatkowska-Frejlich, „Szpital duchowny” w kościele Świętego Ducha w Lublinie /197
„A Spiritual Hospital” at the Holy Spirit Church in Lublin /206
Bożena Szmelter-Fausek, Sąd Ostateczny w twórczości Antona Möllera i artystów z jego warsztatu malarskiego /207
The Last Judgement in Works of Anton Moller and His Atelier /212
Piotr Ł. Grotowski, W stronę Patmos. Wizje apokaliptyczne w sztuce bizantyńskiej i pobizantyńskiej /213
Towards Patmos. Apocalyptic Visions in Byzantine and Post-Byzantine Arts /231
Aleksandra Sulikowska, Dwie hierarchie. Zbawieni i potępieni na ruskich ikonach Sądu Ostatecznego – próba nowej interpretacji /233
Two Hierarches. The Saved and Damned in Ruthenian Icons of The Last Judgemenst – an Attempt a New Interpretation /241
ks. Marek Wojnarowski, Wizja Sądu Ostatecznego w ikonach zachodnioukraińskich /243
A Vision of the Last Judgement in West Ukrainian Icons /248