- Kategorie
-
Cywilizacja rosyjska według Aleksandra Dugina. Studia historiozoficzno-antropologiczne
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373068773 |
EAN | 9788373068773 |
Zostaw telefon |
Autor: Marcin Składanowski
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 206
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami
Monografia przedstawia historiozoficzne wątki obecne w myśli Aleksandra G. Dugina — intelektualisty rosyjskiego, znanego głównie z radykalnych, konserwatywnych poglądów oraz promowanych koncepcji geopolitycznych, takich jak idea walki cywilizacji Lądu z cywilizacją Morza czy też „czwarta teoria polityczna". W tej książce podejmuje się natomiast treści mniej eksponowane w badaniach nad poglądami Dugina, które jednak mają charakter o wiele bardziej fundamentalny. Jego historiozofia, z wyraźnym aspektem antropologiczno-etycznym, jest kontynuacją ruskiej i rosyjskiej historiozofii religijnej. Refleksja nad nią prowadzi do ukazania, jak ważny dla zrozumienia współczesnej Rosji jest namysł nad sensem dziejów i przeznaczeniem ludzkości, społeczeństw, kultur i państw. Duginowska historiozofia ujawnia również, w jakim stopniu koncepcja człowieka, mająca religijny fundament, wpływa na sposób budowania nowoczesnego społeczeństwa i państwa rosyjskiego, jak również wyznacza granice dopuszczalnych działań na arenie międzynarodowej.
Spis treści:
Wstęp /5
Rozdział 1: Ogólna charakterystyka myśli Aleksandra Dugina /17
1.1. Ewolucja poglądów i działalności Aleksandra Dugina /19
1.1.1. Ewolucja ideologiczna i polityczna /20
1.1.2. Ewolucja intelektualna i działalność akademicka /22
1.1.3. Poglądy religijne Dugina /26
1.2. Główne elementy intelektualnego systemu Dugina /28
1.2.1. Ląd, morze, Rzym i Kartagina /31
1.2..2. Eurazjatyzm i antyokcedentalizm /36
Rozdział 2: Koncepcje cywilizacji /41
2.1. Fukuyama czy Huntington: krytyka zachodniego spojrzenia na współczesne przemiany cywilizacyjne /44
2.1.1. Rasizm gnozeologiczny /46
2.1.2. Cywilizacja jako kluczowe pojęcie nowego porządku światowego
2.2. Aplikacja koncepcji Huntingtona do specyfiki cywilizacyjnej Rosji /48
2.2.1.Użyteczność i ograniczenia koncepcji Huntingtona z rosyjskiego punktu widzenia /50
2.2.2. Trzy problemy Huntingtonowskiego spojrzenia na Rosję /51
2.3. Duginowska koncepcja cywilizacji /54
2.3.1. Geneza cywilizacji /55
2.3.2. Istota cywilizacji /59
Rozdział 3: Rosja jako cywilizacja /63
3.1. Cywilizacja rosyjska i możliwość konceptualizacji /63
3.1.1. Podstawy: słowianofilstwo i eurazjatyzm /64
3.1.2. Wyjątkowa nauka dla wyjątkowej cywilizacji /68
3.2. Kluczowe elementy strukturalne cywilizacji rosyjskiej /70
3.2.1. Ponadczasowość /71
3.2.2. Niepojmowalność /73
3.2.3. Agrarność /74
3.2.4. Prawosławie /75
3.2.5. Tradycjonalizm //76
3.3. Społeczno-polityczne znaczenie koncepcji cywilizacji rosyjskiej /77
3.3.1. Polityka wewnętrzna - izolacja /78
3.3.2. Polityka zagraniczna - imperializm /79
Rozdział 4: Wymiary rosyjskiej odrębności: człowiek, kultura, wartości /83
4.1. Rosyjski człowiek /84
4.1.1. Elementy kultury Zachodu przeciwne rosyjskiej koncepcji człowieka /85
4.1.2. Istota rosyjskiej antropologii /87
4.2. Rosyjskie wartości /97
4.2.1. Odrębność kulturowa w warunkach "świata wielobiegunowego" /91
4.2.2. Odrębność kulturowa wobec presji Zachodu /95
4.3. Rosyjskie wartości /97
4.3.1. Rosja jako kraj tradycyjnych wartości /99
4.3.2. Rosyjska wyższość moralna /102
Rozdział 5: Rosyjska misja dziejowa - sakralizacja państwa i władzy państwowej /109
5.1. Ku relegitymizacji władzy politycznej w Rosji /110
5.1.1. Odrzucenie zachodnich wzorców życia politycznego /111
5.1.2. Ideologiczne tło rosyjskich struktur władzy /113
5.2. Trzeci Rzym - wyjątkowość i misja Rosji /115
5.2.1. Geneza koncepcji Trzeciego Rzymu /116
5.2.2. Znaczenie koncepcji Trzeciego Rzymu /118
5,3, Bogonośna wspólnota - sakralizacja narodu i społeczeństwa /120
5.3.1. Antropologia prawosławna i rosyjska polityka /121
5.3.2. Polityczna aplikacja koncepcji "bogonośności" /123
Rozdział 6: Rosyjska misja dziejowa - historiozoficzna interpretacja ideologii radzieckiej /127
6.1. Rewaloryzacja rosyjskiej misji dziejowej po upadku Związku Radzieckiego /127
6.1.1. ZSRR a misja dziejowa Rosji /127
6.1.2. Ambiwalentna ocena ZSRR /131
6.2. Główne aspekty obcości marksizmu wobec "rosyjskiego logosu" /134
6.2.1. Antyteologiczność a "bogonośność" /135
6.2.2. Kolektywizm a wspólnotowość /136
6.2.3. Postęp a tradycja /139
6.2.4. Inspiracje dla rosyjskiej ideologii państwowej /141
Rozdział 7: Historiozofia religijna /145
7.1. Punkty wyjściowe historiozofii Dugina /146
7.1.1. Zakorzenienie historyczno-ideologiczne /146
7.1.2. Manichejska tradycja religijno-duchowa /149
7.2. Manicheizm i "bogonośność" /152
7.2.1. Przekształcenia ruskiego manicheizmu /153
7.2.2. Idea "bogonośności" /155
7.2.3. Zsekularyzowana "bogonośność" według Dugina /158
7.3. Eschatologizm /161
7.3.1. Trzy koncepcje ruskiego eschatologizmu /161
7.3.2. Duginowska reinterpretacja eschatologizmu /164
7.4. Kulminacja Duginowskiej historiozofii - konflikt rosyjsko-ukraiński /166
7.4.1. Konflikt rosyjsko-ukraiński jako agresja Zachodu przeciwko cywilizacji rosyjskiej /166
7.4.2. Jedność cywilizacyjna Rosji i Ukrainy /169
7.4.3. Afirmacja wojny /173
Zakończenie /277
Bibliografia /183
Pisma i wypowiedzi A.G. Dugina /183
Refleksja nad myślą A.G. Dugina i materiały do jego biografii intelektualnej /184
Literatura przedmiotu /184
Pozostała literatura oraz wypowiedzi publicystyczne /192
Wykorzystane publikacja autora /196
Indeks osobowy /197