- Kategorie
-
Ciało i społeczeństwo. Mężczyźni, kobiety i abstynencja seksualna we wczesnym chrześcijaństwie


Cena przesyłki | 11,00 zł |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788382052749 |
EAN | 9788382052749 |
Zostaw telefon |
Autor: Peter Brown
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 518
Okładka: miękka
Format: 16,0 cm x 23,5 cm
Uwaga! Delikatne zagięcia okładki
W książce niniejszej badam praktykę trwałego wyrzeczenia się seksu (wstrzemięźliwość, celibat, dożywotnie dziewictwo – w przeciwstawieniu do praktyki okresowej wstrzemięźliwości płciowej), jaka rozwinęła się w kręgach chrześcijańskich w okresie od nieco przed misjonarskimi podróżami św. Pawła w latach 40-50 n.e. do nieco po śmierci św. Augustyna w roku 430. Chodziło mi głównie o uwyraźnienie pojęć dotyczących osoby ludzkiej i społeczeństwa, implikowanych przez wymienione wyżej formy wyrzeczenia, i o szczegółowe prześledzenie refleksji oraz kontrowersji, które pod wpływem owych pojęć rodziły się wśród autorów chrześcijańskich wokół kwestii takich jak natura płciowości, stosunki między mężczyznami i kobietami czy struktura i znaczenie społeczeństwa.
Moja relacja zaczyna się w II w. naszej ery w świecie pogańskim, w którym chrześcijaństwo zdołało już do pewnego stopnia zaistnieć w publicznej świadomości. Rozdział drugi nawraca do Palestyny czasów Jezusa, do św. Pawła i do roli wstrzemięźliwości w niejasnym i burzliwym pierwszym wieku ruchu chrześcijańskiego. Około roku 150 wyrzeczenie seksualne grało już poważną rolę w życiu wielu grup chrześcijan, toteż rozdziały od III do VI będą się rozgrywać w strefie Śródziemnomorza i Bliskiego Wschodu, od Lyonu i Kartaginy do Edessy. Myślę, że w ten sposób uda mi się uwzględnić szeroki wachlarz możliwości, jakie zarysowały się przed chrześcijanami w owym tak istotnym półwieczu, sięgającym od pokolenia Marcjona, Walentyna i Tacjana do pokolenia Tertuliana i Klemensa z Aleksandrii.
Nad wszystkimi opisami dalszej ewolucji pojęć dotyczących seksualności i osoby ludzkiej w świecie greckim unosi się potężny geniusz Orygenesa. Trudno jednak zrozumieć fascynację, jaką wzbudzał Orygenesowy, osobliwie majestatyczny ideał dziewictwa, jeśli nie odważymy się wyrobić sobie opinii o roli wstrzemięźliwości w relacjach między mężczyznami i kobietami w ramach zmieniających się struktur kościelnych jego epoki. Poświęcony temu zagadnieniu rozdział VII poprzedza nasz zarys myśli Orygenesa. Rozdział IX ukazuje rozejście się pogańskich koncepcji wstrzemięźliwości i chrześcijańskiego ideału dziewictwa pod koniec III wieku. Pierwszą część książki zamyka – w rozdziale X – pobieżna prezentacja rozmaitych sensów, jakie w różnych rejonach świata chrześcijańskiego przybierała praktyka seksualnego wyrzeczenia; następnie rozważamy w nim stosunki, które ustaliły się między praktykującymi wstrzemięźliwość i żyjącymi w małżeństwie członkami kościołów za czasów św. Antoniego i Konstantyna.
Drugą część książki otwiera przegląd tradycji przewodnictwa duchowego kojarzonych z Ojcami Pustyni, którzy od panowania Konstantyna aż po kres rzymskiego cesarstwa na Wschodzie sąsiadowali z kościołami na terenach zasiedlonych w Egipcie i gdzie indziej. Rozdziały następne analizują szczegółowo – podług zagadnień i regionów – wpływ ideałów ascetycznych na myśl i praktykę kościołów wschodniego cesarstwa w wieku IV i na początku V.
Część trzecia omawia świat łaciński, pod wieloma względami bliższy tradycjom, z którymi wielu współczesnych zachodnich czytelników może się utożsamiać. Postawy trzech wybitnych autorów – Ambrożego, Hieronima i Augustyna – zarysowuję na tle dylematów swoistych dla miejsc i czasów, w których żyli, i oceniam wielkość różnic między tradycją katolicką, którą w sposób tak istotny rozwinęli, a tradycjami, jakie napotkaliśmy w świecie wschodniego chrześcijaństwa. Epilog jest repliką pierwszego rozdziału: podsumowuje on przemiany, jakie w okresie od Antoninów do początku średniowiecza zaszły w pojmowaniu osoby ludzkiej i społeczeństwa.
- Peter Brown
Spis treści:
Przedmowa /13
CZĘŚĆ I. Od Pawła do Antoniego /21
1. Ciało i polis /23
"Wał obronny dla miasta" /23
"Szkoła przyzwoitego zachowania" /35
"Glina przemyślnie uformowana" /44
2. Od apostoła do apologety. Ład seksualny i seksualne wyrzeczenie we wczesnym kościele /51
"Chodzić w prostocie serca" /51
"Nowe stworzenie" /62
"Prawo przeciwko Prawu" /75
3. Męczeństwo, proroctwo i wstrzemięźliwość. Od Hermaa do Tertuliana /83
4. "Położyć kres dziełom kobiety". Marcjon, Tacjan i enkratyci /101
5. "Jeśli macie zwyczaj czynić dwa jednością". Walentyn i gnostyccy przewodnicy duchowi /121
6. "Nieudolne odbicie prawdziwej Opatrzności". Klemens Aleksandryjski /139
7. "Nazywają się bez różnicy braćmi i siostrami". Mężczyzn i kobiety we wczesnych kościołach /157
8. "Gorąco was błagam: przemieńcie się!". Orygenes /177
9. "Sięga głową do nieba powały, choć przy tym stąpa po ziemi". Porfiriusz i Metody /195
10. Kościół a ciało. Cyprian, Mani i Euzebiusz /207
CZĘŚĆ II. Ascetyzm a społeczeństwo w cesarstwie wschodnim /227
1. Ojcowie Pustyni. Od Antoniego do Jana Klimaka /229
"Na podobieństwo Chwały Adama" /229
"Albowiem zawładnąłeś moimi wnętrznościami" /240
"Oczyszczony i wysubtelniony przez glinę" /251
2. "Uczyńcie dla siebie osobne szałasy". Mnisi, kobiety i małżeństwo w Egipcie /257
3. "Córki jerozolimskie". Kobieca asceza w IV wieku /275
4. Małżeństwo a śmiertelność. Grzegorz z Nyssy /301
5. Seksualność i miasto. Jan Chryzostom /321
6. "To są nasi aniołowie". Syria /339
CZĘŚĆ III. Od Ambrożego do Augustyna. Kształtowanie się tradycji łacińskiej /355
1. Aula Pudoris. Ambroży /357
2. "Ucz się świętej wyniosłości". Hieronim /383
3. Augustyn. Seksualność a społeczeństwo /405
Serenitas dilectionis /405
Discordiosum malum /414
Poena reciproca /426
Pax plena /441
Zakończenie. Ciało i społeczeństwo. Wczesne średniowiecze /447
Bibliografia /467
Indeks /510