- Kategorie
-
Chrześcijaństwo antyczne
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788381801638 |
EAN | 9788381801638 |
Zostaw telefon |
Autor: Tadeusz Zieliński
rok wydania: 2019
Liczba stron: 589
Okładka: miękka
Format: 15,5 cm x 22 cm
Chrześcijaństwo antyczne to drugie obok Religii Cesarstwa Rzymskiego z dzieł napisanych przez Tadeusza Zielińskiego u schyłku życia w Bawarii, podczas drugiej wojny światowej. To ostatnie dzieło długiego i pracowitego żywota, nosi wszelkie cechy z nim się żegnania. Bardzo osobiste wprowadzenie Tadeusza Zielińskiego do tej książki, zatytułowane „Tęsknota” daje wyraz tym nastrojom, pogłębionym z pewnością śmiercią ukochanej córki Weroniki, z którą przybył do Bawarii z Warszawy, a która zmarła podczas powstawania „chrześcijaństwa antycznego”. Czytając końcowy rozdział książki, nie sposób oprzeć się refleksji, że jest to więcej, niż żegnanie się z czytelnikami, z odbiorcami jego bogatej twórczości.
Spis treści:
Religie świata antycznego. Układ całości dzieła /5
Pewniki /6
Przedmowa inicjatora pierwszego wydania „Chrześcijaństwa antycznego” /7
Tęsknota. Przedmowa autora /11
Wstęp /21
§ 1. Psychostazja Jowisza i Chrystusa. Chrześcijaństwo na tle rozwoju religii świata antycznego. Dygresja autobiograficzna autora. Przegląd treści tego tomu w podziale na rozdziały /21
§ 2. Dygresja maryjna w nawiązaniu do rozdziału przedostatniego M aria. Katolickie a protestanckie spojrzenie na Fausta, Tannhausera i Parsifala. Goethe i Wagner jako „natury katolickie” /27
§ 3. Zarys geograficzny wczesnego chrześcijaństwa w łacińskiej części imperium rzymskiego. Hiszpania, Galia, Germania, Recja, Brytania, Italia z Rzymem /33
§ 4. Zarys geograficzny wczesnego chrześcijaństwa w helleńskiej części imperium rzymskiego. Macedonia, Tracja, Achaja, Bitynia, Galacja, Kappadocja, Cylicja, Cypr, Syria, Fenicja, Palestyna /43
§ 5. Zarys geograficzny wczesnego chrześcijaństwa w afrykańskich prowincjach imperium rzymskiego. Egipt, Cyrenajka, Kartagina /54
§ 6. Zarys historyczny wczesnego chrześcijaństwa. Jego periodyzacja. Od Augusta do Tyberiusza: okres Chrystusowy. Od Tyberiusza do Nerona: okres apostolski. Od Nerona do Hadriana: okres poapostolski. Od Hadriana okres wczesnego katolicyzmu: cz. I do Konstantyna Wielkiego; cz. II do papieża Grzegorza Wielkiego (koniec VI wieku) /61
II. Tajemnica galilejska /69
§ 7. Odwaga podejmującego taki temat. Stosunek do czterech ewangelii. Nie formalny, ograniczony do krytyki naukowej, lecz „wizyjny”, przyjmujący ich treść z wiarą, nadzieją i miłością. Wpływ ich treści na życie i rozwój chrześcijaństwa /69
§ 8. Zapowiedzi „tajemnicy galilejskiej”. Ewangelista Łukasz: „pokój ludziom dobrej woli”. Eudokia, czy eudokias? Interpretacja Lutra i jej odrzucenie. Proroctwo Izajasza: oto Panna pocznie i porodzi syna. Panna — virgo czy pudla? Spory interpretacyjne /73
§ 9. Niewiasta apokaliptyczna figurą ludzkości, Kościoła czy Najświętszej Panny? Zbieżność przekazu Apokalipsy z relacją Hygina o pokonaniu Pytona przez Apollina. Latona a Maria. Hamartigenia. Janowa a helleńska nauka o grzechu. Apollo a Chrystus. Hermes Krioforos a Jezus Dobry Pasterz. Mesjasz August i Mesjasz Chrystus /85
§ 10. Nauka Chrystusa — dla Żydów, czy dla całej ludzkości? Argumenty za uniwersalizmem tej nauki już w Ewangeliach. Szybka wędrówka siedziby apostolskiej: Jerozolima - Antiochia - Efez - Rzym. Nauka Chrystusa o powinności wobec władzy cesarskiej. Kontynuacja tej linii przez apostoła Pawła i papieża Klemensa /106
III. Nauka apostołów NAUKA APOSTOŁÓW /117
§11. Św. Piotr pierwszym organizatorem Kościoła. Jerozolima pierwszą stolicą apostolską. Prześladowanie „Nazarejczyków” przez Żydów. Męczeństwo św. Szczepana za „słowa bluźniercze przeciwko Mojżeszowi i Bogu”. Legenda o pozapalestyńskiej misji apostołów. Jej poświadczenie w odniesieniu do św. Piotra /117
§ 12. Nawrócenie na chrześcijaństwo Szymona Samarytanina. Dzieje Apostolskie o jego skarceniu przez św. Piotra. Rozwój legendy o Szymonie Magu i Helenie. Clementina „Homiliai” — „pierwszy romans chrześcijaństwa”. Acta Petri w walce św. Piotra z Szymonem Magiem. Domine, quo vadis? Prześladowanie neronowe i śmierć św. Piotra w Rzymie /12
§ 13. Żyd Szaweł staje się chrześcijaninem Pawłem. Jego działalność w Antiochii — drugiej w kolejności siedzibie apostolskiej. Trzy podróże misyjne św. Pawła. św. Paweł jako hellenista. Jego wystąpienia w Listrze ikaońskiej, w Efezie i w ateńskim Areopagu. Apostolstwo wśród pogan /132
§14. Nauka apostolska. Dobra nowina o odpuszczeniu grzechów. Dogmat o Trójcy Świętej. Droga do zbawienia przez dobre uczynki a nie przez Zakon Mojżeszowy. Miłość większa niż wiara i nadzieja. Odkupienie ludzkości przez ofiarę Chrystusa. Paulinizm /140
§15. Magiczne i racjonalne leczenie chorych. Wypędzanie złych duchów z chorych. Chrześcijaństwo ostoją dla grzeszników. Miłość bliźniego w praktyce chrześcijańskiej. Duch proroczy w chrześcijaństwie. Prymat woli przed intelektem. Św. Paweł i „mania twórcza”. Paulinizm Chrystusowy a paulinizm histeryczny /155
IV. Okres heroiczny OKRES HEROICZNY /175
§16. Okres apostolski od męczeństwa św. Szczepana do prześladowania neronowego. Prześladowanie gminy jerozolimskiej przez Żydów. Neron i pierwsze wielkie prześladowanie chrześcijan. Relacja Tacyta. Uprzedzenia i oskarżenia wobec chrześcijan. Gradacja przeciwników: Żydzi — pospólstwo — władze państwowe. Śmierć św. Piotra i jego grób na wzgórzu watykańskim /175
§17. Prześladowania chrześcijan za Domicjana. Apokalipsa jako jego echo. Korespondencja między Pliniuszem Młodszym i Trajanem w sprawie chrześcijan. Sporadyczne ofiary męczeństw za Trajana (św. Ignacy) i Hadriana (św. Telesfor, papież) /186
§18. Wczesny katolicyzm w epoce Antoninów (132-192). Męczeństwo biskupa Polikarpa za Antonina Piusa. Prześladowania chrześcijan za Marka Aureliusza. Męczennicy lugduńscy (177 r.). Literatura anty- chrześcijańska: Fronton i Celsus. Odpowiedź apologetów: Tacjan, Ate- nagoras. Przerwa w prześladowaniach za Kommodusa. Wpływ chrześcijański Marcji. Łacina językiem apologetów: Octavias Minucjusza Felixa i Apologeticum Tertuliana /195
§ 19. Wczesny katolicyzm w epoce Sewerów i Wielkiego zamętu (192- -249). Septymiusz Sewer przeciwko przechodzeniu na judaizm i chrześcijaństwo. Prześladowania za Karakalli, spokój za Heliogabala. Aleksandria terenem walki polemicznej. Klemens aleksandryjski i jego uczeń Orygenes. Filozofia helleńska włączona przez Orygenesa do apologetyki chrześcijańskiej /210
§ 20. Wczesny katolicyzm od Decjusza do edyktu mediolańskiego (249-313). Tysiąclecie Rzymu. Filip Arab i Decjusz. Kończy obchody wielkie „systematyczne” prześladowanie chrześcijan przez Decjusza. Niszczenie struktury Kościoła i hierarchów. Św. Cyprian. „Chrystianizacja” Cycerona. Ostatnie i najrozleglejsze prześladowanie chrześcijan za Dioklecjana. Edykt mediolański równouprawnia chrześcijaństwo. Laktancjusz. Reakcja „pogańska” za Juliana Odstępcy (361-363) /217
V. Katolicyzm i herezje /235
§ 21. Herezja a schizma. Teologiczne okrzepnięcie i samookreślenie katolicyzmu w walce z herezjami. Gnoza najwcześniejszą herezją. Szymon Mag jako „ojciec gnozy”. Filozoficzne korzenie gnostycyzmu. Elementy zapożyczone od św. Pawła. Doketyzm. Oficy. Gnoza jako „ostra hellenizacja chrześcijaństwa” /235
§ 22. Marcjonizm. Pokrewieństwo z gnozą i odrębności. Odrzucenie Starego Testamentu. Koncepcje dwuboga: Bóg-Ojciec Chrystusa i Bóg-stworzyciel świata materialnego. Tertulian w polemice z Marcjonem. Marcjon i Apelles jako pauliniści. Przedśmiertne pojednanie Marcjona z kościołem powszechnym /249
§ 23. Montanizm. Frygia ojczyzną herezji. Założyciel Montanus były archigallus Wielkiej Macierzy. Odrodzenie profetyzmu. Prorokinie Pryska i Maksymilla. Montanus jako oczekiwany Paraklet. Oczekiwanie końca świata i Nowej Jerozolimy. Rozprzestrzenienie herezji w imperium rzymskim i konflikt z biskupami Rzymu. Afryka w roli głównego ogniska herezji. Tertulian montanistą /262
§ 24. Arianizm. Prezbiter antiocheński Lucjan nauczycielem Ariusza i właściwym ojcem herezji ariańskiej. Rola Antiochii w sporach teologicznych chrześcijaństwa. Paweł z Samosaty. Spór o wzajemny stosunek Boga-Syna i Boga-Ojca: homo-ousios czy homoi-ousios? Paralela antyczna: Herakles w stosunku do Zeusa. Od monoteizmu judaizmu do Trójcy Świętej chrześcijaństwa /280
§ 25. Historia terminu homo-ousios. Jego obecność w Credo nicejskim (325 r.). Sobór nicejski wyklina Ariusza. Biskup Atanazy głównym wrogiem arianizmu. Arianizm a cesarze. Śmierć Ariusza (335 r.). Homo-ousios przyczyną rozłamu chrześcijaństwa na „wschodniowców” (iorientales) i „zachodniowców” (occidentales). Pięć aktów „tragedii atanazjańskiej”. Śmierć Atanazego (373 r.) końcem epoki /292
VI. Dejudaizacja /307
§ 26. „Czy Pan Jezus był Żydem?”. Nie — dla wierzących w jego poczęcie z Ducha Świętego. Nie — dla odrzucających Jego istnienie historyczne. Jezus był Galilejczykiem. Wielkie zróżnicowanie etniczne i rasowe Galilei na przełomie er. Panujący w Galilei język syryjski (aramejski) a nie hebrajski. Widoczne i powszechne wpływy hellenizmu w Galilei tamtych czasów /307
§ 27. „Czy chrześcijaństwo powstało w środowisku żydowskim?” Tak, ale w swym rozwoju wyszło spod Zakonu Mojżeszowego. Ewangelie 0 zastrzeżeniach Jezusa w sprawie święcenia szabatu i jadła nieczyste go. Jezus jako Mesjasz możliwy do zaakceptowania przez judaizm. Jezus jako Syn Boży powodem zgorszenia w judaizmie i przyczyną Jego męki i śmierci /310
§ 28. „Negatywna” dejudaizacja w okresie apostolskim: odrzucenie szabatu, jadła nieczystego i obrzezania. Św. Piotr przeciw „nieczystym” pokarmom. Św. Piotr odrzuca nakaz obrzezywania. Od współpracy do konfliktu miedzy obu apostołami. „Poganochrześcijaństwo” zwolnione od przepisów Zakonu Mojżeszowego. „Judeochrześcijaństwo” szybko traci wpływy po zburzeniu Jerozolimy (70) /318
§ 29. „Pozytywna” dejudaizacja wczesnego chrześcijaństwa: kult świętych, kult obrazów, kult Matki Boskiej. Kult świętych w analogii do antycznego kultu herosów. Męczennicy pierwszymi świętymi. Po końcu epoki prześladowań nowi święci wyrastają w walce z pokusami diabła. Negatywne zjawiska towarzyszące kultowi świętych: kult ich relikwii, handel nimi i ich falsyfikaty /326
§ 30. Kult obrazów. Odrzucenie przykazania Mojżeszowego o zakazie sporządzania „obrazu rytego i wszelkiej podobizny”. Fatalne następstwa kulturalne tego zakazu. Apologeci-obrazoburcy: Tertulian, Euzebiusz, Epifaniusz, Odmienne tradycje hellenizmu. Pochwała kościelnej 1 świeckiej sztuki figuratywnej: „trójca kapadocka”, św. Augustyn, papież Grzegorz Wielki. Kościół wschodni a zachodni w akceptacji sztuki kościelnej. Rozkwit rzeźby i malarstwa w chrześcijaństwie zachodnim. Renesans wielkim odrodzeniem sztuki antycznej. Protestantyzm jako rejudaizacja chrześcijaństwa. „Bóg objawia się w pięknie” /339
VII. Kościół chrześcijański /357
§ 31. „Nazarejczycy” — pierwsza gmina chrześcijańska w Jerozolimie. Losowanie sposobem wyboru dwunastego apostola w miejsce Judasza Iszkarioty. Grecka nazwa tej gminy — ekklesia — trwała odtąd nazwa Kościoła. Brak odpowiednika tej nazwy w hebrajskim i aramejskim. Członkowie tej gminy to hagioi, czyli „święci”. I tu brak hebrajskiego odpowiednika tej greckiej nazwy. Gmina chrześcijańska w Antiochii. Tu po raz pierwszy nazwa jej członków christianoi /357
§ 32. Drugi krok organizacyjny: instytucja diakonów, pomocników apostołów. Powołanie „siedmiu mężów” do „posługi stołu”. Diakoni wyświęcani przez apostołów „nakładaniem rąk”. Najwcześniejsza hierarchia kościelna. Analogie do organizacji rzymskich kolegiów kapłańskich. „Komunistyczna” forma gminy jerozolimskiej tylko przez krótki okres początkowy /362
§ 33. Kolejna faza organizacji Kościoła. Kościół prezbiterialny: etap kolegialnego zarządzania gminą chrześcijańską. Trudności praktyczne takiego jej funkcjonowania na przykładzie gminy korynckiej. Negatywne doświadczenia św. Pawła podczas trzykrotnych odwiedzin tej gminy. Feba - kobieta diakonem? Pierwsze schizmy następstwem róż nic zdań w kolegialnym zarządzaniu gminą. Potrzeba jednoosobowego kierownictwa w strukturze kościelnej /367
§ 34. Rozbudowa hierarchii kościelnej warunkiem skutecznego zwalczania herezji. Cztery szczeble hierarchiczne kleru: diakoni - prezbiterzy (kapłani) — biskupi — metropolici. Rola św. Ignacego w tym procesie. „Pstrokacizna” form sukcesji pomaga herezjarchom. Prze łom psychiczny za Trajana i zwłaszcza Hadriana. Koniec „tymczasowości” w życiu chrześcijańskim w oczekiwaniu na rychłe drugie przyjście Zbawiciela i koniec świata /378
§ 35. Ostatni szczebel organizacji hierarchicznej Kościoła. Głową Kościoła biskup rzymski, a czasem zwany papieżem. Wzrost znaczenia papiestwa w okresie heroicznym. Nowa sytuacja po edykcie mediolańskim. Legenda o „donacji Konstantyna”. Koniec świeckiej władzy papieży wspomaga odrodzenie duchowe w katolicyzmie. Na wzór antyczny potrzeba współczesnej „amfiktionii” dla obrony stolicy chrześcijaństwa /399
VIII. Święty Augustyn /401
§ 36. „Tablica wotywna”: Laktancjusz – Horacy, Marek Aureliusz – św. Augustyn. Afrykańskie pochodzenie. Rodzice. Odkładamy chrzest. Grzechy dzieciństwa i młodości. Studia i wpływ Cycerona. Dziesięcioletni okres manichejski. Faustus jego nauczycielem /401
§ 37 Dualizm manicheizmu. Jego perskie korzenie. Kontynuacja manicheizmu w wiekach średnich. Bogomilstwo. Katarzyny. Pod wpływem pism Orygenesa wraca Augustyn do katolicyzmu. August w Italii. Niedoszłe plany małżeńskie i nadzieja na katedrę retoryki w Mediolanie. Przełom duchowy. Chrzest Augustyna z rąk biskupa Ambrożego (386 r.) /406
§ 38. Powrót Augustyna do Afryki. Wybór na prezbitera (391 r.) a następnie biskupa w Hipponie (393 r. – 440 r.). Początek oficjalnej działalności pisarskiej. Stosunek do Cycerona na tle walki biskupa Augustyna ze sceptycyzmem. Dialektyka w zespole discipilines liberales. Brak miejsca dla nauk przyrodniczych w tym zespole. Liberalna i alegoryczna interpretacja Starego Testamentu. Jego „szatańskie wersety” podstawą do dyskryminacji sztuk pięknych i palenia czarownic. Wina Augustyna za późniejsze wieki prześladowania za czary /413
§ 39. Pisma polemiczne biskupa Augustyna przeciw donatystom. Wstrząsające wrażenie w całym imperium po zdobyciu i złupieniu Rzymu przez Alaryka (410 r.). Odpowiedzią Augustyna jego główne dzieło. 15 lat pracy przy De Civitate dei. Przegląd treści jego 22 ksiąg. Przeciwstawienie rzeczypospolitych ziemskiej i Bożej. Czy istnieje takie przeciwieństwo? „Rzeczpospolita szatańska” prawdziwą antytezą wobec Civitas Dei /428
§ 40. Łaska a zbawienie. Spór w tej sprawie Augustyna z Pelagiuszem a później z Julianem z Eklanu. Dwie linie rozwojowe: od hellenizmu przez cyceronianizm do pelegronizmu i od judaizmu przez paulinizm do augustynizmu. Zwycięstwo augustynizmu. Potępienie nauki Pelagiusza, anatema dla Celsjusza, prześladowanie Juliana z Eklanu. Roma locuta – causa finta. Odrażające konsekwencje nauki o predestynacji. Moralne racje „pospolitego katolicyzmu” /444
IX. Ave Maria /469
§ 41. Jezus i jego Matka w Ewangeliach i Dziejach Apostolskich. Paralela helleńska” Herakles i Alkmena. Niewiasta apokaliptyczna i jej syn mający rządzić narody żelazną ręką figurami Marii i Jezusa /469
§ 42. Legenda maryjna w apokryfach. Protoewangelia Jakuba. Transitus. Chodzenie Bogurodzicy po mękach. Helleńskie odpowiedniki i zapożyczenia. Stella maris. Kontynuacja legendy maryjnej: Boska komedia Dantego i dwie Assunty Tycjana /478
§ 43. Rozwój teologii maryjnej. Maria-Dziewica. Dei mater Alma atque semper virgo. Maria-Matka Zbawiciela. Chrystus-Syn Boży, Chrystus Logos, Chrystus – Bóg,. Maria-Bogarodzica. Niewiasta apokaliptyczna jako Maria-zwyciężczyni szatana. Antyteza Ewa-Maria. Przez Marię droga do zbawienia /498
§ 44. Dogmat o Bogarodzicy. Twórcza rola „nacisku dołów”. Opór teologów Wschodu przeciw dogmatowi. Nestoriusz i jego zwolennicy wyklinają nazywających Marię-Bogurodzicą. Sobór efeski w 431 r. Spory i decyzje. Potępienie nauk Nestoriusza. Maria ogłoszona przez sobór Bogarodzicą. Entuzjazm Efezjan po tej decyzji. Paralela z czasów św. Pawła: Wielka jest Diana efeska! /509
§ 45. Rozwój kultu maryjnego. Kościoły pod wezwaniem N.M.P. Święta maryjne: Zwiastowanie N.M.P., Matki Boskiej Gromnicznej, Wniebowzięcia N.M.P. Modlitwy do Matki Boskiej. Pozdrowienie Anielskie – Angelus. Średniowieczny rozwój kultu maryjnego. Kult Matki Bożej ostatnim etapem pozytywnej dejudaizacji chrześcijaństwa, Pochwała różańców, potępienie szkaplerzy /519
§ 46. Matka Boska niszcząca cyrografy naszych grzechów. Legenda o św. Teofilu. Polacy a kult Marii. Osobisty stosunek autora do N.M.P. Katolicyzm jedynym prawdziwym chrześcijaństwem /526
X. Zakończenie /535
§ 47. Wierzenia i moralność społeczności „pogańskich”. Potrzeba ich zrozumienia i rehabilitacji. Ich dziedzictwo w chrześcijaństwie w przeglądzie siedmiu sakramentów świętych. Spaczenie i zubożenie nauki o sakramentach świętych przez M. Lutra. Polemika w tej sprawie z Lutrem i autorami protestanckimi. „Krypto-katolicy”: Goethe, Schiller, Beethoven /535
§ 48. Podsumowanie procesu negatywnej i pozytywnej dejudaizacji chrześcijaństwa. Reformacja odrzuca dejudaizację pozytywną: kult świętych, kult obrazów, kult Matki Bożej. Protestantyzm jako rejudaizacja chrześcijaństwa, Szabat a niedziela w Anglii. Ludowość przeciw tej rejudaizacji. Przykład – Małgosia z Fausta Goethego /559
§ 49. Rekatolizacja protestantyzmu jako odwracanie fali rejudaizacyjnej. Nauka po stronie katolików w sporze z protestantyzmem o pisownię imion własnych Starego Testamentu, o Gloria in excelsis, o tekst Modlitwy Pańskiej, o tradycję męczeńskiej śmierci św. Piotra w Rzymie, o stosunek do zakazu czynienia obrazów rytych i wszelkich podobizn [Wyj 20:4]. Rekatolizacja to powrót społeczeństw protestanckich do Kościoła powszechnego /562
§ 50. Ante-Chryst to nie Anty-Chryst. Potrzeba zozumienia dla odmiennych dróg poszukiwań religijnych. Nocowędrowiec Nietzschego. Własne doświadczenia autora z czasu studiów lipskich. Pesithalanos. Zbawienie Fausta. Pożegnanie autora z tym światem /572
Spis treści /581