- Kategorie
-
Białystok. Miasto i jego mieszkańcy


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788374318235 |
EAN | 9788374318235 |
Zostaw telefon |
Autorka: Martyna F. Zaniewska
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 370
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Wydanie II
Jest to pierwsza, o charakterze pionierskim, praca traktująca o Białymstoku współczesnym w sposób kompleksowy, traktująca miasto Białystok jako społeczną i kulturową całość. Jest to monografia, w której Autorka w sposób bardzo kompetentny udziela odpowiedzi na pytanie, jaka jest tożsamość miasta i jego mieszkańców. Nie muszę podkreślać, jakie znaczenie z punktu widzenia interesu miasta i jego mieszkańców, wiedza, która nierzadko nie jest doceniana w procesach zarządzania miastem. Wysoka i widoczna tożsamość miasta traktowana jest w pracy przede wszystkim jako znaczący zasób kapitałowy bardzo przydatny w doskonaleniu więzi pomiędzy elitami miasta a ogółem mieszkańców, przydatny do motywowania mieszkańców do aktywności na rzecz miasta, do szerokiej konkurencji o dobra materialne i ludzkie w kraju, a także na świecie.
- z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Sadowskiego
Recenzowane opracowanie jest interesującym i ważnym wkładem w dyskusję nad przemianami polskich miast oraz ich tożsamości (...). Szczególne znaczenie w tym względzie przypisuję zgromadzonemu materiałowi empirycznemu, przedstawiającemu sposób widzenia „swojego miasta” przez białostoczan, ze wszystkimi emocjonalnymi odcieniami, które wskazują na charakter jej osobistej relacji pozwalającej ów obraz zbudować i nadać mu określoną treść. Warte podkreślenia jest również sięgnięcie do danych wtórnych, obrazujących wielotorowy proces konstruowania tożsamości Białegostoku z perspektywy odgórnej, instytucjonalnej – wszak o jego szczególnych własnościach oraz pożądanych kierunkach zmiany donosiły różne podmioty zaangażowane w rozwój miasta i działanie realizowane na jego rzecz. (...) To ważna pozycja tak dla włodarzy, jak i mieszkańców miasta, ale również dla tych, którzy na Białystok z zainteresowaniem patrzą „z zewnątrz”.
- z recenzji dr hab. Kamilli Dolińskiej
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /11
Rozdział I. Tożsamość miasta w perspektywie socjologicznej
Przedstawienie kluczowych pojęć i koncepcji /17
- Tożsamość zbiorowa /17
- Tożsamość miasta /23
- Duże miasto - ujęcie klasyczne i współczesne /30
Tożsamość miasta i jego mieszkańców - wybrane badania w Polsce /35
- Miasto w świadomości mieszkańców /35
- Tożsamość miast w Polsce /53
Tożsamość dużego miasta - próba definicji /74
Rozdział II. Przemiany tożsamości Białegostoku
Białystok rezydencjalny /79
Białystok przemysłowy /84
W okresie niepodległości (Białystok polsko-żydowski) /91
Białystok uprzemysławiający się (powojenny) /97
W poszukiwaniu tożsamości po 1989 roku - zróżnicowanie kulturowe /110
Rozdział III. Metodologiczne założenia badań
Przedmiot i cele badania /119
Sposób realizacji badania /121
- Metoda, technika i narzędzia badawcze /121
- Dobór próby /126
Sposób analizy materiału /128
Rozdział IV. Obraz Białegostoku w świetle badań
Mieszkańcy o sobie /131
- Cechy białostoczan /132
- Białostoczanie a mieszkańcy innych miast /135
- Społeczność Białegostoku 138
- Ważni białostoczanie w świadomości mieszkańców /141
- Białostoczanie jako społeczność lokalna /146
Mieszkańcy o swoim mieście /149
- Białystok na tle innych miast /151
- Cechy Białegostoku /155
- Klimat miasta /166
- Integrujące cechy Białegostoku /168
- Kluczowe wydarzenia historyczne /172
- Przemiany Białegostoku /177
- Czynniki rozwoju maista /180
- Białystok - miasto migracyjne /187
- Białystok jako metropolia /191
- Opinie o wizerunku zewnętrznym /195
Waloryzacja przestrzeni /204
- Przywiązanie do układu architektoniczno-urbanistycznego /205
- Zmiany w przestrzeni miejskiej Białegostoku /208
- Ocena zabudowy /212
- Charakterystyczne obiekty /219
- Centrum miasta /225
- "Zielony" Białystok /228
Więź z miastem /232
- Przywiązanie do miasta /232
- Duma z bycia białostoczaninem /235
- Miasto marzeń /238
- Białystok - moje miasto? /242
Rozdział V. Kierunki kształtowania tożsamości Białegostoku
Białystok w dokumentach strategicznych /246
Bialystok turystyczny /254
Wschodzący Białystok /269
Markowe produkty turystyczne Białegostoku /272
Białystok a podlaskie bogactwo różnorodności /289
Białystok - sztuka współistnienia /291
Strategia rozwoju miasta na lata 2011-2020 /297
Białystok - miasto miłosierdzia /307
Zauważalne - program polityki kulturalnej /310
Przestrzeń jako element kształtowania tożsamości /312
Białystok - miasto wciąż wschodzące? /313
Rozdział VI. Tożsamość Białegostoku
Procesy kształtowania (się) tożsamości Białegostoku /321
Białystok - miasto o jakiej tożsamości? /333
Kultura jako narzędzie kształtowania tożsamości Białegotoku /339
Zakończenie /347
Aneksy /351
Bibliografia /357
Spis ilustracji /368
Spis tabel /369
Dane producenta
Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
ul. Ciołkowskiego 1M, pok. 1049
15-245 Białystok
Poland