- Kategorie
-
Benjamin Constant. O religii
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788301154011 |
EAN | 9788301154011 |
Zostaw telefon |
Autor: Benjamin Constant
Rok wydania: 2007
Liczba stron: 498
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 12,00 cm x 18,5 cm
Seria: Biblioteka klasyków filozofii
Uwagi - okładka z zatarciami, brzegi stron przykurzone
Książka zawiera przekład pierwszego tomu 5-tomowego dzieła Benjamina Constanta zatytułowanego De la religion, considérée dans sa source, ses formes et ses développements (O religii z punktu widzenia jej źródła, jej form i rozwinięć). Dzieło francuskiego arystokraty, polityka, pisarza oraz myśliciela ukazało się w Paryżu w latach 1824-1831. Zdaniem wielu znawców tematu Constanta należy uznawać za prefenomenologa (G. van der Leeuw w swej Fenomenologii religii nazywa Constanta "największym i najbardziej wpływowym uczonym" wśród uczonych Oświecenia zajmujących się religią), a jego dzieło za zapowiedź pojawienia się poważnej, metodycznej i obiektywnej refleksji nad fenomenem religii.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp (Sabina Kruszyńska) /XV
Od tłumaczki (Sabina Kruszyńska) /LXII
O religii /1
Przedmowa /3
Słowo wstępne do tomu II /19
Słowo wstępne do tomu IV /21
Trzecie słowo wstępne /24
Księga I
Wprowadzenie ogólne /25
Rozdział I
O czuciu religijnym /27
Rozdział II
O konieczności odróżniania czucia religijnego od religijnych form w celu zrozumienia rozwoju religii /48
Rozdział III
Wpływ mitologii na moralność potwierdza ustanowione rozróżnienie /64
Rozdział IV
O tym, że jedynie wprowadzone rozróżnienie wyjaśnia, dlaczego wiele religijnych form zdaje się być wrogami wolności, podczas gdy czucie religijne zawsze wolności sprzyja /76
Rozdział V
O tym, że zwycięstwo rodzących się wierzeń nad wierzeniami starymi świadczy o różnicy, jaka istnieje między czuciem religijnym a religijnymi formami /83
Rozdział VI
O sposobie, w jaki dotąd przedstawiano religię /87
Rozdział VII
Zamysł niniejszej pracy /111
Rozdział VIII
O zagadnieniach, które stanowiłyby niezbędną część historii religii, a które nie są jednakże konieczne w niniejszych badaniach /119
Rozdział IX
Warunki, do spełnienia których zmusza nas charakter badań /126
Księga II
O najbardziej prymitywnej formie, jaką mogą przywdziewać idee religijne /157
Rozdział I
Metoda zastosowana w księdze /159
Rozdział II
Forma, jaką czucie religijne przybiera u Dzikich /161
Rozdział III
Wysiłki religijnego czucia zmierzające do wzniesienia się ponad formę prymitywną /189
Rozdział IV
O wyobrażeniach życia przyszłego w religii Dzikich /199
Rozdział V
O błędach, w które popadło wielu pisarzy, nie dostrzegając w omawianej epoce religii walki czucia religijnego z formą /215
Rozdział VI
O wpływie, jaki w stanie dzikości mają kapłani /220
Rozdział VII
Skutki wpływu czarowników na religię Dzikich /233
Rozdział VIII
Dlaczego uznaliśmy, że należy szczegółowo opisać kult Dzikich /246
Księga III
Przyczyny, które od pierwszego kroku ludzkości ku cywilizacji sprzyjają wzrastaniu władzy kapłańskiej /249
Rozdział I
Przedmiot księgi /251
Rozdział II
O stanie społecznym najbliższym stanowi dzikiemu (...) /253
Rozdział III
O przyczynach, które jedynie wtórnie przyczyniły się do powiększenia władzy kapłańskiej (...) /253
Rozdział IV
O przyczynie, która, ilekroć się pojawi, daje klerowi wielką władzę /254
Rozdział V
Fakty potwierdzające wcześniejsze twierdzenia (...) /260
Rozdział VI
O dwóch oczywistych wyjątkach (...) /260
Rozdział VII
O różnorodności organizacji i form władzy kapłańskiej (...) /260
Rozdział VIII
O podziale na kasty (...) /260
Rozdział IX
O korporacjach kapłańskich zastępujących kasty (...) /261
Rozdział X
O kompetencjach kleru w zdominowanych przez niego nacjach (...) /261
Księga IV
O WPŁYWIE PRZYCZYN DRUGORZĘDNYCH NA ZASIĘG WŁADZY KAPŁAŃSKIEJ /263
Rozdział I
Wyliczenie przyczyn (...) /265
Rozdział II
Klimat (...) /265
Rozdział III
Żyzność lub jałowość gleby (...) /265
Rozdział IV
O wykonywaniu prac fizycznych jako koniecznym warunku przetrwania społeczeństwa (...) /265
Rozdział V
O zjawiskach, które mogą wywołać zdziwienie lub strach (...) /266
Rozdział VI
O wpływie, jaki ma usposobienie ludów oraz ich zwyczajowe zajęcia (...) /266
Rozdział VII
Skutek wielkich nieszczęść politycznych (...) /266
Rozdział VIII
Skutek migracji (...) /266
Rozdział IX
O walce władzy politycznej i wojskowej z władzą kapłańską /267
Rozdział X
Kontynuacja powyższego tematu (...) /269
Rozdział XI
Konieczne wyjaśnienia do tego, co powyżej powiedzieliśmy o Żydach (...) /269
Rozdział XII
O tym, że walka kapłanów z władzą świecką musi zakończyć się zwycięstwem kapłanów, z chwilą, gdy prawo do władzy raz już zostało im przyznane /270
Rozdział XIII
Podsumowanie całości /286
Księga V
O słabej władzy kapłanów u ludów, które nigdy nie czciły ani gwiazd, ani żywiołów /289
Rozdział I
O słabości władzy kapłanów u ludów, którym obca była astrolatria, czego dowodzi historia pierwszych wieków Grecji /291
Rozdział II
O tym, iż jest wszak możliwe, że w czasach wcześniejszych niż czasy heroiczne, Grecy byli zniewoleni przez korporacje kapłańskie (...) /303
Rozdział III
Co o greckiej religii oraz greckim klerze czasów pierwotnych mówią świadectwa greckich historyków (...) /303
Rozdział IV
Wpływ kolonii na społeczeństwo i religię Grecji (...) /303
Rozdział V
O zmianach, które niezależny duch Grecji zawsze wnosił w to, co przychodziło z zewnątrz (...) /304
Rozdział VI
Rzeczywiste części greckiego politeizmu (...) /304
Rozdział VII
Wniosek /305
Księga VI
Części składowe politeizmu kapłańskiego /327
Rozdział I
O połączeniu kultu żywiołów i gwiazd z kultem fetyszów (...) /329
Rozdział II
O tej części politeizmu kapłańskiego, która jest przeznaczona dla ludu (...) /329
Rozdział III
O tajnej doktrynie korporacji kapłańskich w starożytności /330
Rozdział IV
Przykład powyższego złożenia u Egipcjan (...) /357
Rozdział V
Przykład tego samego złożenia w religii Indii (...) /357
Rozdział VI
O przyczynach, które w Indiach zmieniły rzeczone złożenie, nie wpływając jednakże na sposób
oddziaływania kleru (...) /357
Rozdział VII
O tym, że przykłady omawianego złożenia można by było znaleźć u wszystkich ludów
podporządkowanych klerowi (...) /357
Księga VII
Elementy ustanawiające politeizm, niezależny od przewodnictwa kapłanów /359
Rozdział I
O tym, że złożenie opisane w poprzedniej księdze nie dotyczy politeizmu niezależnego od władzy kapłanów /361
Rozdział II
O położeniu Greków w czasach barbarzyństwa, zwanych inaczej czasami heroicznymi (...) /363
Rozdział III
Kilka kwestii, które należy rozstrzygnąć, zanim pójdziemy dalej w naszych poszukiwaniach (...) /363
Rozdział IV
Punkt widzenia, z którego przedstawiamy politeizm czasów heroicznych (...) /363
Rozdział V
Upiększanie form bogów w politeizmie homeryckim (...) /363
Rozdział VI
Usposobienie bogów w politeizmie homeryckim (...) /364
Rozdział VII
O greckich wyobrażeniach, które dotyczą przeznaczenia (...) /364
Rozdział VIII
Sposoby, których Grecy używali, aby przeniknąć tajemnice losu (...) /364
Rozdział IX
Greckie wyobrażenia o życiu przyszłym (...) /364
Rozdział X
O tym, jak czucie religijne usiłuje wznieść się ponad opisaną formę religijną /365
Księga VIII
Konieczna dygresja o poematach przypisywanych Homerowi /375
Rozdział I
O tym, że religia Odysei pochodzi z innego okresu niż religia Iliady (...) /377
Rozdział II
Kwestia wynikająca z poprzednich obserwacji (...) /377
Rozdział III
O tym, że ułożenie Odysei, a w konsekwencji także jej mitologii, nastąpiło w okresie późniejszym niż ułożenie Iliady (...) /377
Rozdział IV
Konkluzja /378
Księga IX
Porównanie religii kapłańskich z politeizmem niezależnym /378
Rozdział I
Przedmiot księgi /381
Rozdział II
O postaci bogów w religiach kapłańskich (...) /382
Rozdział III
O usposobieniu bogów w religiach kapłańskich (...) /382
Rozdział IV
O pewnym szczególnym wyobrażeniu, które jedynie w postaci szczątkowej można zauważyć w religii greckiej, a które w religiach kapłańskich napotyka się w formie rozwiniętej oraz sprowadzone do dogmatu (...) /382
Rozdział V
O wyobrażeniach kapłańskich dotyczących przeznaczenia (...) /382
Rozdział VI
O sposobach komunikowania się kapłanów z bogami w religiach kapłańskich (...) /383
Rozdział VII
O wyobrażeniach życia przyszłego w religiach zdominowanych przez kapłanów (...) /383
Rozdział VIII
O miejscach pobytu zmarłych oraz opisie mąk piekielnych w religiach kapłańskich (...) /383
Rozdział IX
O metempsychozie (...) /383
Księga X
Dogmaty właściwe politeizmowi kapłańskiemu /385
Rozdział I
Przedmiot księgi /387
Rozdział II
O wyższości, w religiach kapłańskich, jednego wybranego boga nad bogami innymi (...) /388
Rozdział III
O bogach podrzędnych albo o kapłańskiej demonologii (...) /388
Rozdział IV
O bóstwach wyrządzających zło (...) /388
Rozdział V
Następstwa powyższego dogmatu dla religii kapłańskich (...) /388
Rozdział VI
Pojęcie pierwotnego upadku /389
Rozdział VII
O bóstwie pośredniczącym (...) /393
Rozdział VIII
Bóstwa potrójne albo troiste (...) /393
Rozdział IX
Dogmat o zniszczeniu świata (...) /393
Rozdział X
O Fallusie, o Linga oraz o bóstwach hermafrodycznych (...) /393
Księga XI
O podstawowej zasadzie religii kapłańskich /395
Rozdział I
Wyłożenie zasady /397
Rozdział II
O ofiarach z ludzi (...) /401
Rozdział III
O niezgodnych z naturą wyrzeczeniach (...) /401
Rozdział IV
O gorszących rytuałach (...) /401
Rozdział V
O uświęceniu cierpienia (...) /401
Rozdział VI
O kilku dogmatach, które mogły wkroczyć do religii kapłańskich jako następstwa wyżej omówionych dogmatów (...) /402
Rozdział VII
Udokumentowania powyższych twierdzeń wzięte ze złożenia politeizmu starożytnego Rzymu (...) /402
Księga XII
O marszu politeizmu niezależnego od kapłanów ku najwyższemu stopniowi doskonałości /403
Rozdział I
Jak rozwój społeczeństwa wprowadza do religii moralność /405
Rozdział II
O sprzecznościach charakterystycznych dla omawianej epoki politeizmu i o tym, w jaki sposób sprzeczności te zaniknęły /410
Rozdział III
O tym, że poematy Hezjoda pochodzą z czasów, w których dokonał się opisany przewrót (...) /413
Rozdział IV
O Pindarze (...) /413
Rozdział V
Porównanie piekieł Pindara z piekłami Homera i Hezjoda (...) /413
Rozdział VI
O tym, że taki sam postęp można zauważyć u historyków (...) /413
Rozdział VII
O tymże postępie u greckich tragików (...) /414
Rozdział VIII
O Eurypidesie (...)414
Rozdział IX
Kilka słów o Arystofanesie (...) /414
Rozdział X
Dlaczego w ogóle nie mówimy o greckich filozofach /415
Rozdział XI
O związkach moralności z obiema formami religijnymi /416
Rozdział XII
O prawdziwych związkach religii z moralnością /434
Księga XIII
O tym, że misteria greckie były instytucjami zapożyczonymi od obcego kleru i że misteria te, stojąc w całkowitej sprzeczności z religią publiczną, w niczym nie zmieniły ludowej części religii /441
Rozdział I
O tym, iloma trudnościami najeżony jest przedmiot niniejszej księgi /443
Rozdział II
O tym, czym były misteria u narodów podporządkowanych kapłanom (...) /444
Rozdział III
Jak misteria zostały przeniesione do Grecji oraz o tym, czym się tam stały (...) /444
Rozdział IV
Zgodność sekretnych dogmatów Grecji z rytuałami i dogmatami kapłańskimi (...) /444
Rozdział V
O duchu panującym w misteriach (...) /445
Rozdział VI
Podsumowanie dotyczące struktury misteriów greckich (...) /445
Rozdział VII
Stopniowe wtajemniczanie jako naśladownictwo kapłańskiej hierarchii (...) /445
Rozdział VIII
Rzeczywisty przedmiot tajemnicy misteriów (...) /446
Rozdział IX
O tym, jak wyjaśniano misteria (...) /446
Rozdział X
O tym, że jedynie nasz sposób przedstawienia misteriów wyjaśnia, niejednokrotnie niezgodne, nastawienie Greków do wymienionych instytucji (...) /446
Księga XIV
O religii skandynawskiej i przewrocie, który zastąpił był w Skandynawii politeizm niezależny teligią kapłańską /447
Rozdział I
Uwagi wstępne (...) /449
Rozdział II
Jak Skandynawowie przeszli od fetyszyzmu do politeizmu (...) /449
Rozdział III
Przewrót w politeizmie skandynawskim (...) /449
Rozdział IV
O tym, że kwestia, czy w Skandynawii dokonał się trzeci przewrót religijny, nie jest ważna dla przedmiotu naszych rozważań (...) /449
Rozdział V
O tym, że dwa przełomy w politeizmie skandynawskim potwierdzają nasze twierdzenia o naturze dwóch rodzajów politeizmu oraz różnicach między nimi (...) /450
Księga XV
PODSUMOWANIE /451
Rozdział I
Kwestia wymagająca rozstrzygnięcia /453
Rozdział II
O wadach, jakie ma zasada zachowawcza nawet w tych religiach, które przyznają kapłaństwu jedynie władzę ograniczoną /463
Rozdział III
O tym, że doskonałość doktryny w niczym nie zmniejsza zagrożeń biorących się w religii z zasady zachowawczej /469
Rozdział IV
Jak zgubna jest dla religii każda przeszkoda przeciwna jej stopniowemu doskonaleniu /474
SKOROWIDZ OSÓB /479