- Kategorie
-
Baśń niepodległa czyli w stronę politologii kultury. Wykłady witebskie
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 3 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788377306550 |
EAN | 9788377306550 |
Zostaw telefon |
Autor: Bohdan Cywiński
Rok wydania: 2024
Liczba stron: 312
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 15,0 cm x 23,5 cm
Co z tą, szczególnie naznaczoną naszym dziejowym doświadczeniem, polską literaturą zrobić, jak ją traktować z myślą o dalszych drogach naszej kultury – i o przyszłości naszego narodowego i politycznego bytu? Czy widzieć w jej oryginalności wyjątkowy kulturowy skarb, czy nieco krępujące polskiego Europejczyka dziwactwo, a więc czy prezentować ją w salonach, czy raczej umieścić na rzadko odwiedzanym strychu? A wreszcie, jeśli nawet kiedyś przydała się w obronie zagrożonej narodowej tożsamości Polaków, to czy dziś jeszcze uznać ją za ewentualnie przydatną broń emocjonalnego „pospolitego ruszenia”, czy raczej za niepotrzebny – a może nawet szkodliwy – balast? Te pytania warto chyba sobie zadawać.
(opis wydawcy)
Spis treści
Po latach… Przedmowa do wydania III /13
Wstęp /21
Wykład 1. Baśń i polityka /23
- Świat fikcyjny czy quasi-rzeczywisty? /23
- „Nie bądź bezpieczny, poeta pamięta…” – czy tak? /25
- Polityka w baśni /27
- Baśń w polityce /27
- O badaniu współzależności faktów literackich i faktów politycznych /28
Wykład 2. Czym jest kultura narodów pozbawionych państwa /31
- Nowożytna historia trwania narodów środkowoeuropejskich pozbawionych własnego państwa /31
- Przegląd i typologia sytuacji poszczególnych narodów w XVIII, XIX oraz XX wieku /32
- Wychowawcze, ideowe i polityczne funkcje kultury – a w niej literatury – w trwaniu narodu bez państwa /36
- Specyfika przykładu polskiego w okresie 1795–1918 /39
Wykład 3. Skomplikowany podmiot kultury polskiej przed 1795 rokiem /42
- Rzeczpospolita Obojga Narodów – państwo wieloetniczne i wielowyznaniowe, zintegrowane politycznie i na poziomie kultury elitarnej /42
- Socjologia świadomości narodowej i politycznej mieszkańców Rzeczpospolitej Obojga Narodów /44
- Geografia kultury polskiej pod koniec XVIII wieku /47
- Oświeceniowa ideologia etatystyczna w kulturze polskiej końca XVIII wieku /48
- Dramat trzeciego rozbioru pojmowanego jako koniec istnienia Polski /51
Wykład 4. Epoka napoleońska w kulturze polskiej /54
- Czy Polska już zginęła? Legionowy głos w ogólnonarodowej debacie jako początek filozofii polskiego romantyzmu /54
- Początek trójzaborowej dezintegracji polskiej sytuacji i polskiej mentalności politycznej /56
- Dwie strategie walki o sprawę polską w epoce napoleońskiej /58
- Polityczna opcja napoleońska jako wybór nietypowego miejsca dla Polski w Europie /59
- Kultura polska pierwszej dekady XIX wieku /61
- Nauka historii poprzez dzieła literackie /63
- Prawda o roku 1812 na Litwie u Niemcewicza, Mickiewicza i Chodźki /67
Wykład 5. Po kongresie wiedeńskim /70
- Kongres wiedeński 1815 roku w dziejach Europy i dziejach Polski – mit liberalizacji Rosji i realia samodzierżawia /70
- Nowa geografia polskiej kultury – priorytet Wilna /73
- Masoneria jako siła sprawcza europejskiej ideologii politycznej i kultury XIX wieku /75
- Towarzystwo Filomatów, ich proces i nieoczekiwana kariera w historii kultury polskiej /77
Wykład 6. O rozumieniu romantyzmu /80
- Wieloznaczność pojęcia „romantyzm” /80
- Tajemnica – pierwszy klucz do rozumienia romantyzmu /82
- Wolność – klucz drugi /84
- Rozmaite narodowe oblicza romantyzmu /85
- Przejściowość i trwałość romantyzmu /91
Wykład 7. Fenomen Adama Mickiewicza /93
- Spory o Mickiewicza /93
- Na marginesie Ody do młodości /93
- Romantyzm po wileńsku /96
- Dziady – czyli dzieje mickiewiczowskiego romantyzmu /97
Wykład 8. „Szkoła ukraińska” /99
- O polskim romantyzmie inaczej /99
- Maria Malczewskiego (1825) /101
- Zamek kaniowski Goszczyńskiego (1828) /103
- Ukraina Bohdana Zaleskiego /105
Wykład 9. Wielka Emigracja jako pierwszoplanowe zjawisko w nowożytnych polskich dziejach politycznych, kulturalnych i ideowych /106
- Geneza Wielkiej Emigracji, jej zasięg socjalnopokoleniowy, czas trwania oraz miejsca osiedlenia i los jej uczestników /106
- Główne inicjatywy polityczne uczestników Wielkiej Emigracji /108
- Kierunki ideowe myśli emigracyjnej /110
- Związki Wielkiej Emigracji z życiem w kraju /111
- Wielka Emigracja w literaturze polskiej /114
- Znaczenie emigracji politycznych dla historycznego bytu narodów zniewolonych /116
Wykład 10. Mickiewicz na paryskim bruku i w wędrówkach dalszych /117
Wstęp do analizy: kreatywizm polityczny jako cecha niektórych dzieł literackich /117
Mickiewiczowska Ojczyzna – jej imię, przyroda i ludzie /118Słowiański rodowód i miejsce mickiewiczowskiej Polski /119
Mickiewiczowska wizja duchowej tożsamości Polski /123
Tradycjonalista czy postępowiec /126
„Polska Chrystusem Narodów”, czyli co myśleć o Mickiewiczowskim mesjanizmie? /129
Wykład 11. Sprawy polskie z perspektywy Słowackiego /132
- Słowacki – poeta par excellence /132
- Ojczyzna Słowackiego /133
- Na urwistych drogach Króla Ducha /135
- Odpowiedzi na pytania współczesne – jak do tego doszło? /138
- Odpowiedzi na pytania współczesne – jacy jesteśmy? /139
- Odpowiedzi na pytania współczesne – co może być naszą nadzieją? /140
Wykład 12. Ten trzeci /142
- Sylwetka Zygmunta Krasińskiego /142
- Sprawa polska w twórczości Krasińskiego /143
- Widmo rewolucji /145
- Sprawa polska w perspektywie odległych dziejów Europy i chrześcijaństwa /147
- „Z szlachtą polską – polski lud” /148
Wykład 13. Romantycy z drugiego szeregu /151
- Wincenty Pol – poeta powstańczy /151
- W kręgu późnoromantycznej poezji patriotyczno-religijnej /153
- „Stańmy jako upiorów gromada”, czyli o polskiej pieśni tyrtejskiej /155
- Przeszłość opowiadana w gawędzie i w pieśni /159
Wykład 14. Specyficzne cechy polskiej literatury romantycznej /163
- Regionalizm polskiej literatury romantycznej /163
- Dwa kręgi polskiego romantyzmu – „światowcy” i „wiarusy” /164
- Specyfika polskiego historyzmu romantycznego /164
- Motywy religijne romantyzmu polskiego /165
- Upolitycznienie polskiego romantyzmu /166
Wykład 15. Norwid, czyli przezwyciężenie romantyzmu /168
- O trudności czytania Norwida /168
- Norwidowa filozofia człowieka /170
- Niezgoda na patriotyczny kodeks moralny polskiego romantyzmu /171
- Sposób istnienia twórczości Norwida w literaturze polskiej /172
Wykład 16. Kraszewskiego przeczytali wszyscy /174
- Poza schematem historycznoliterackim /174
- Twórca gatunku powieści historyczno-dokumentarnej /175
- Cykl powieściowych kronik z historii Polski /177
- Wiedza o przeszłości narodu i państwa polskiego /177
- Dzieje Polski w Europie /178
- Polski instynkt państwowy i moralność polityczna /179
Wykład 17. Filozofia, kultura i myśl polityczna drugiej połowy XIX wieku – aura pozytywizmu /182
- Cywilizacyjny skok Europy w połowie XIX wieku /182
- Człowiek w walce o byt /184
- Systemy ideologiczne – nowa droga mobilizacji zachowań zbiorowych /185
- Pozytywizm jako filozoficzna i ideowa oferta dla narodu zniewolonego /188
- Publicystyka warszawska jako główne pole prezentowania idei pozytywistycznych w Polsce /190
- Odbicie idei pozytywizmu w polskiej prozie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XIX wieku /192
Wykład 18. Sprawa polska a twórczość Henryka Sienkiewicza /195
- Sienkiewiczowska wizja historii Polski /195
- Kto jest największym wrogiem Polski? /198
- Współczesny polski bastion obronny w opinii Sienkiewicza /200
- Sienkiewicz i Polacy poza krajem /202
Wykład 19. Sprawa polska w twórczości Bolesława Prusa i Marii Konopnickiej /204
- O tym, jak czytać Prusa /204
- Pozytywista kwestionujący doktrynę /206
- Pogłosy sprawy polskiej /208
- Krąg zainteresowań Marii Konopnickiej /210
- Pozytywizm polski – ideologia bez wizji sukcesu? /211
Wykład 20. Czy można być pozytywistką w Grodnie? – Eliza Orzeszkowa /212
- Szczególna biografia Elizy /212
- Konwencja powieści tendencyjnej /213
- Rzeczywistość kresowa w twórczości dojrzałej Orzeszkowej /213
- Motyw powstania styczniowego /217
- Elizy Orzeszkowej pojęcie obowiązku obywatelskiego /218
Wykład 21. Pokolenie niepokornych w polityce, kulturze i literaturze /220
- Inteligencja polska jako kategoria społeczna /220
- Edukacja niepokornych /221
- Narodziny i ewolucja socjalizmu polskiego /224
- Myśl narodowa Ligi Polskiej i Ligi Narodowej /227
- Wirus nacjonalizmu w mentalności Polaków po 1900 roku /230
- Początki ruchu ludowego w trzech zaborach /233
Wykład 22. Antyideologiczny kanon sztuki i literatury epoki modernizmu a polska idea narodowa /237
- Ogólne cechy ideologii epoki modernizmu /237
- Modernistyczne pojmowanie sztuki /238
- Rozbieżność filozoficznych i literackich kryteriów przynależności do modernizmu /239
- Sposób istnienia i urozmaicenie problematyki narodowej w świecie przedstawionym literatury Młodej Polski /243
Wykład 23. Problematyka narodowa w portretach literackich polskiego inteligenta przełomu wieków /245
- Inteligent warszawski i krakowski w centrum nowej polskiej sceny literackiej /245
- Polskie portrety dekadenta /247
- Inteligenckie drogi polityczne w utworach Żeromskiego /249
- Dojrzewanie do żniw /253
- Inteligenci partyjni w ujęciach Weyssenhoffa i Struga /253
Wykład 24. Geograficzny, społeczny i historyczny pejzaż Polski w literaturze przełomu wieków /257
- Modernistyczne miasto, modernistyczna wieś – kategorie zniewolenia politycznego i tożsamości narodowej /257
- Polska widziana spod Wawelu /259
- Gdzie chłop jest potęgą, a gdzie nie? /260
- Historia jak sygnał pobudki /264
Wykład 25. Polityczne role dziewiętnastowiecznej literatury polskiej – próba podsumowania /267
- Patrząc z perspektywy Polski odrodzonej /267
- Przegląd formacyjnych funkcji dziewiętnastowiecznej literatury polskiej /268
- Społeczny odbiór dziewiętnastowiecznej literatury polskiej /272
Wykład 26. Była taka kultura /275
- Typowość czy unikatowość polskiej historii i literatury? /275
- Najazd świata realnego na światy przedstawione /276
- Quasi-rzeczywistość polonocentryczna? /277
- Więź dziewiętnastowiecznej literatury polskiej z polskim czytelnikiem /278
- W jakim świecie… jaka literatura /279
Indeks nazwisk /305