- Kategorie
-
Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8370632890 |
EAN |
Zostaw telefon |
Autor: Czekalski Stanisław
Rok wydania: 2000
Ilość stron: 350
Oprawa: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Uwagi: Nieznacznie zagięta i przybrudzona okładka, rysy na okładce, przykurzone brzegi stron,
Książka jest pierwszą monografią polskiego fotomontażu lat międzywojennych. Pokazuje go na tle ówczesnych zjawisk artystycznych z kręgu awangardy, jak również w kontekście szerszych procesów kulturowych doby modernizmu oraz towarzyszących im ideologii nowoczesności. Autor daje pełny przegląd różnych odmian fotomontażu, kreśli historię kształtowania się i rozwoju tego gatunku, stawia zasadnicze pytania o jego status artystyczny, o relacje między fotomontażem a awangardą, polityką i kultura masową.
Spis treści:
Wstęp /7
Część pierwsza. Fotomontaż i awangarda lat dwudziestych
Rozdział I. Montowanie utopii. Fotomontaż jako wizualny język awangardy /15
Fotomontaż w świetle teorii awangardy /15
Fotomontaż dadaistyczny /23
Radziecki fotomontaż konstruktywistyczny /33
Konstruktywizm międzynarodowy /47
Rozdział II. Fotomontaże Mieczysława Szczuki /54
Część druga. Awangarda - polityka - kultura masowa. Fotomontaż lat trzydziestych
Wprowadzenie /103
Rozdział III. Fotomontaż a polityka /107
Wprowadzenie /107
Rekonstrukcje Mieczysława Bermana /115
Przegląd fotomontaży politycznych z lat 1928-1934 /128
Między gazetą a malarstwem. "Czapka Frygijska", awangarda lwowska i Grupa Krakowska /144
Fotomontaż w prasie narodowo-radykalnej /158
Rozdział IV. Fotomontaż między awangardą a kulturą masową /170
Utopia i komercja /170
Asymilacja fotomontażu w mass mediach /174
Strzemiński wobec nowego drukarstwa i fotomontażu /180
"Dobrze i ciekawie skleić..." Fotomontaż a awangarda filmowa /184
Fotomontaż reklamowy /195
Fotomontaż w grafice książkowej /203
Fotomontaż w prasie popularnej /213
"Wiadomości Literackie" i Mieczysław Choynowski /213
"Naokoło świata" /224
Podsaceki, "Światowid" i "Na szerokim świecie", lata 1928-1930 /226
"Mała encyklopedia zbrodni". Brzeski i "Tajny Detektyw" /244
Podsadecki i "Na szerokim świecie", 1931-1935 /250
Podsadecki "metropolis" i problem katastrofizmu po raz pierwszy /261
"Światowid", 1930-1933 /279
Brzeski, cykle Sex i Narodziny robota, tygodnik "As" i problem katastrofizmu po raz drugi /285
Rozdział V. Fotomontaż i deracjonalizacja - odpryski surrealizmu /311
Zakończenie /330
Summary /334
Spis ilustracji /339
Indeks /345