- Kategorie
-
Artystyczna rekonkwista. Sztuka w międzywojennej Polsce i Europie
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323150541 |
EAN | 9788323150541 |
Zostaw telefon |
Autorka: Irena Kossowska
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 572
Okładka: miękka z obwolutą
Format: 21,00 cm x 26,00 cm
Artystyczna rekonkwista stanowi odpowiedź na wyzwanie, przed jakim stanęła Polska i pozostałe kraje Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 roku – zbadania siły własnej tradycji i możliwości konwergencji z kulturą Zachodu, bez utraty narodowej odrębności. Rozprawa wskazuje, iż poczucie przynależności do wielkiej tradycji europejskiej kultury nie stoi w sprzeczności z akcentowaniem specyfiki artystycznych koncepcji i teoretycznych rozważań, powstałych w Europie Środkowej i na wschodnich rubieżach Starego Kontynentu. Zawarty w monografii namysł nad skomplikowaną siecią artystycznych powiązań między centralnymi i peryferyjnymi ośrodkami w Europie międzywojennych dekad, służy wtopieniu środkowo- i wschodnio-europejskiego regionu w euro-atlantycki dyskurs historiograficzny, a tym samym rozszerzeniu kanonicznych narracji o sztuce o obszar silnie naznaczony skutkami dziewiętnastowiecznego imperializmu i Wielkiej Wojny – traumatycznych doświadczeń prowadzących ostatecznie do urzeczywistnienia nadziei poszczególnych narodów na uzyskanie suwerennej państwowości. Książka ukazuje złożoność geokulturowej mapy Europy lat 20. i 30., stymulując debatę na temat pozycji, jaką przed 1939 rokiem zajmowała Polska, a także wnosi wkład w dyskusję na temat odrębności środkowoeuropejskiego makroregionu.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Od Autorki /7
I. ZWROT KU PRZESZŁOŚCI /19
Włochy /23
Niemcy /31
Francja /41
Nowy klasycyzm /53
Nowy realizm /64
II. Trzy totalitaryzmy /67
„Lenin sztuki sowieckiej jeszcze się nie narodził”. Sztuka radziecka w Warszawie 1933 r. /69
„Drogie słowo »Ukraina«”. Retrospektywna wystawa sztuki ukraińskiej w Warszawie 1934 r. /88
„Ku szczęściu narodu”. Sztuka ventennio fascista w Warszawie 1935 r. /96
„Artysta musi być polityczny!”. Rzeźba niemiecka w Warszawie 1938 r. /117
III. Rozpad imperium /135
Po upadku monarchii austro-węgierskiej. Wystawa współczesnej sztuki austriackiej /137
Artystyczne samookreślenie nowych państw narodowych /150
Czechosłowacja /150
Rumunia /153
Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców /155
W przededniu wojny. Sztuka Królestwa Węgier w warszawskiej Zachęcie /159
IV. Tradycja łacińska. Kontynuacja i kontestacja /181
„Mały wielki kraj”. Idiomy tożsamości w sztuce belgijskiej /183
Realizm holenderski /200
„Szlachetny klasycyzm”. Francuska rzeźba międzywojenna /202
V. Kraje basenu MORZA BAŁTYCKIEGO /223
Aura Północy. Paradygmaty sztuki duńskiej /225
Polityka kulturalna na Litwie /250
Łotewskość. Etnosymbolizm i neorealizm w sztuce /252
Estońskość. Między „chłopskością” a „późnym impresjonizmem” /270
VI. Wyspiarski gust /291
Sztuka Anglii, Walii, Szkocji i Irlandii w Warszawie 1939 r. /293
VII. Polskie idiomy realizmu. Lustrzane odbicia czy muzealne wzory? /319
Tadeusz Pruszkowski. Zapomniany neohumanista /321
„Realizm szlachetny”. Polska szkoła malowania /346
Realizm wielowariantowy /376
Tradycja polskiego realizmu /385
Sztuka narodowa /390
Meandry neorealizmu. Emulacja czy persyflaż? /393
VIII. Nierozstrzygnięte kwestie. Wielki styl czy chybiona propaganda? /427
Mit Marszałka /429
Malarstwo historyczne. Utracona formuła patosu /439
IX. Dialog z dawnymi mistrzami /453
Parafrazy w sztuce sakralnej /455
Zmodernizowany mediewizm /459
Polskie interpretacje /467
„Nowy człowiek”. Zgłębianie pamięci kulturowej /475
Koda. Narodowa odrębność Czu autarkia kulturowa? /497
WYBRANA BIBLIOGRAFIA /505
SPIS ILUSTRACJI /511
SUMMARY /535
INDEKS OSÓB /541