• Architektura dworców Kolei Karola Ludwika w Galicji w latach 1855-1910

Symbol: 13257
Brak towaru
65.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 9788375430899
Zostaw telefon

Autorka: Marta Rymar

Rok wydania: 2009

Liczba stron: 254 + zdjęcia

Okładka: miękka

Format: 16,5 cm x 24,00 cm

 

Dworce Linii Kolei Karola Ludwika stanowią wyjątkowe połączenie tradycyjnych form architektonicznych i stylów różnych epok z nowoczesnymi konstrukcjami inżynierskimi.Dają wyjątkowe świadectwo upływu czasu i rozwoju nowych technologii.Książka, bogato zilustrowana, pokazuje połączenie architektury, malarstwa i rzeźby z typowymi dla architektury przemysłowej rozwiązaniami konstrukcyjnymi, będącymi odzwierciedleniem szczególnego ducha XIX-wiecznych przemian społecznych i rewolucji przemysłowej.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Wstęp  /9

Analiza wybranych źródeł  /16

1. Historia budowy Kolei Karola Ludwika na tle rozwoju sieci kolejowej w Galicji  /29

1.1. Powstanie i rozwój sieci kolei austro-węgierskich  /29

1.2. Powstanie kolei w Galicji i Krakowie  /37

2. Rozwój infrastruktury i architektury kolejowej w XIX w.   /47

2.1. Powstanie transportu kolejowego  /47

2.1.1. Tory kolejowe  /47

2.1.2. Parowóz   /47

2.1.3. Sieć trakcyjna i sygnalizacyjna  /52

2.2. Obiekty architektoniczne  /54

2.2.1. Wieże ciśnień   /54

2.2.2. Parowozownie, wagonownie, nastawnie kolejowe  /55

2.2.3. Mosty kolejowe   /56

2.2.4. Tunele kolejowe  /59

2.3. Dworce kolejowe   /60

2.3.1. Architekci i inżynierowie  /60

2.3.2. Typy dworców kolejowych  /61

2.3.3. Dworce tymczasowe 1850-1855   65

2.3.4. Bryła zewnętrzna budynków  /65

2.3.5. Układ pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych  /70

2.4. Projekty i realizacje architektoniczne w latach 1855-1910  /71

2.4.1. Przemiany w architekturze dworców (szata architektoniczna)  /72

2.4.2. Ideologiczna postawa architektów dworców   /73

2.4.3. Układ funkcjonalny pomieszczeń dworca  /73

2.4.4. Dworce Linii Karola Ludwika - inspiracje i nawiązania  /76

3. Dworzec we Lwowie  /80

3.1. Pierwszy pociąg Linii Karola Ludwika - "Jarosław"  /80

3.2. Projekt i budowa pierwszego budynku dworca lwowskiego  /81

3.2.1. Zespół pierwszego dworca lwowskiego  /85

3.2.2. Bryła zewnętrzna budynku   /86

3.2.3. Hala peronowa pierwszego dworca lwowskiego - czy istniała?  /88

3.3. Dworzec lwowski w latach 1900-1910   /90

3.3.1. Pierwszy projekt rozbudowy dworca lwowskiego z 1899 roku   /93

3.3.2. Drugi projekt rozbudowy dworca lwowskiego z 1900 roku   /96

3.3.3. Budowa nowego dworca we Lwowie /97

3.3.4. Architektura głównego budynku - bryła zewnętrzna   /99

3.3.5. Architektura hali peronowej   /106

3.3.6. Lwów - opis wnętrza   /111

3.3.7. Wpływ budowy dworca na ówczesny Lwów   /112

4. Dworzec w Bochni  /116

4.1. Budynek pierwszego dworca w Bochni z lat 1850-1900  /116

4.1.1. Bochnia - wygląd dworca   /116

4.1.2. Bochnia - próba analizy wyglądu wnętrz pierwszego dworca  /118

4.2. Bochnia, lata 1900-1910   /118

4.2.1. Zmiany w bryle obiektu   /118

4.2.2. Rozplanowanie wnętrz  /120

5. Dworzec w Tarnowie  /121

5.1. Dworzec w Tarnowie, lata 1850-1871   /127

5.1.1. Bryła i dekoracja architektoniczna  /129

5.1.2. Infrastruktura i obiekty przydworcowe   /130

5.2. Dworzec w Tarnowie, lata 1871-1910  /131

5.2.1. Architektura dworca   /132

5.2.2. Wystrój wnętrz  /134

6. Dworzec w Rzeszowie  /135

6.1. Rzeszów, lata 1860-1880    /135

6.2. Rzeszów, lata 1880-1910   /138

6.2.1. Forma architektoniczna  /140

6.2.2. Wystrój wnętrz   /142

7. Dworzec w Jarosławiu   /144

8. Dworzec w Przemyślu   /147

8.1. Przemyśl, lata 1855-1885   /148

8.1.1. Przemyśl jako przykład architektury typowej dla pierwszych dworców kolejowych  /150

8.2. Przemyśl, lata 1885-1910  /153

8.2.1. Wygląd dworca  /155

8.2.2. Analogie i nawiązania stylowe   /157

9. Dworzec w Krakowie  /159

10. Dekoracje i wyposażenie dworców Linii Karola Ludwika na przykładzie obiektów w Przemyślu i we Lwowie  /164

10.1. Dekoracje i wyposażenie dworca przemyskiego   /169

10.1.1. Symbolika w przedstawieniach malarskich  /170

10.1.2. Dekoracje malarskie i sztukaterie restauracji klasy I   /174

10.1.3. Wyposażenie sali restauracyjnej I klasy dworca w Przemyślu   /175

10.1.4. Ślusarka  /177

10.2. Dekoracja dworca lwowskiego  /177

10.2.1. Wystrój poczekalni dla I klasy   /178

10.2.2. Styl narodowy na przykładzie poczekalni klas II i III  /179

10.2.3. Dekoracja rzeźbiarska  /182

10.2.4. Ozdobne opracowanie stolarki i ślusarki  /185

10.2.5. Elementy technicznego wyposażenia dworca   /187

11. Charakterystyka galicyjskich ogrodów przydworcowych   /188

12. Wpływ budowy dworców kolejowych na rozwój urbanistyczny miast galicyjskich    /194

13. Architekci, budowniczowie, inżynierowie i artyści pracujący przy budowie Linii Karola Ludwika  /206

14. Zakończenie  /219

Abstract   /222

Zussamenfassung   /224

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie