Angelus Silesius, Bernhard Rosa i Michael Willmann czyli sztuka i mistyka na Śląsku w czasach baroku to podróż w epokę, gdy Śląsk stanowił centrum duchowej i artystycznej Europy.
Kluczową rolę w opowieści odgrywają trzy postacie, które wyznaczyły kierunki rozwoju swoich czasów: Angelus SIlesius (Johannes Scheffler) - protestant nawrócony na katolicyzn, lekarz, mistyk i poeta, którego pisma inspirowały wiele pokoleń artystów (jego utwory tłumaczył Adam Mickiewicz); Bernhard Rosa - opat klasztoru w Krzeszowie, który przez sztukę umacniał ludową wiarę oraz Michael Willmann - nazywany śląskim Rembrandtem malarz, którego monumentalne dzieła na trwałe wpisały się w sztukę nie tylko Śląska. Efektem ich wyjątkowej w skali europejskiej współpracy było połączenie elementów doświadczenia mistycznego z różnymi formami masowej pobożności o kontrreformacyjnym charakterze. Co ważne, wszystkie te formy były ściśle połączone z wykorzystaniem dewócyjnych dzieł sztuki (obrazów, rzeźb, grafik), projektowanych głównie przez Willmanna. Stały się one jednymi z najpopularniejszych przedstawień w kulturze religijnej Śląska aż do końca XVIII wieku i dzisiaj możemy je śmiało uznać za ewenement w europejskim baroku.
Książka Andrzeja Kozieła to pierwsze całościowe opracowanie relacji między sztuką a mistyką w XVII wieku, które ożywia zapomnianą nieco potęgę śląskiej sztuki barokowej.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp do drugiego wydania /7
Wstęp /9
Rozdział 1. Dlaczego mistyk potrzebuje artysty, czyli o roli wizualnych przedstawień w mistycznym doświadczeniu /27
Rozdział 2. Johannes Scheffler, opat Bernhard Rosa i nowa pobożność mistyczna na Śląsku /71
Rozdział 3. Słodycz pocałunku, czyli krzeszowskie bractwo św. Józefa i mistyka Trójcy Stworzonej /129
Rozdział 4. "Pobożna dusza" w obrazie, czyli Krzeszowska Droga Krzyżowa i mistyczna ikonografia pasyjna na Śląsku /191
Rozdział 5. Słowo Wcielone, czyli krzeszowskie Betlejem i mistyka Dzieciątka Jezus /253
Rozdział 6. "Powstań, przyjaciółko ma, piękna ma, i pójdź!", czyli mistyka oblubieńcza i krzeszowskie przedstawienia Marii jako Oblubienicy /307
Rozdział 7. Exemplum pietatis, czyli krzeszowska seria wizerunków cysterskich błogosławionych i świętych oraz śląska ikonografia mistycznych wizji /363
Rozdział 8. Śląski Anioł i Krzeszowska Róża. Johannes Scheffler, Bernhard Rosa i publiczny wizerunek mistyka /429
Zakończenie /483
Bibliografia /489
Zusammenfassung /531
Summary /537
Indeks nazwisk /543
Indeks ikonograficzny /555
Lista ilustracji /559