• Angelus Silesius, Bernhard Rosa i Michael Willman czyli sztuka i mistyka na Śląsku w czasach baroku

86.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788322938119
Zostaw telefon

Autor: Andrzej Kozieł

Rok wydania: 2024

Liczba stron: 567

Okładka: miękka ze skrzydełkami

Format: 16,5 cm x 24,0 cm

Wydanie II poprawione

Angelus Silesius, Bernhard Rosa i Michael Willmann czyli sztuka i mistyka na Śląsku w czasach baroku to podróż w epokę, gdy Śląsk stanowił centrum duchowej i artystycznej Europy.

Kluczową rolę w opowieści odgrywają trzy postacie, które wyznaczyły kierunki rozwoju swoich czasów: Angelus SIlesius (Johannes Scheffler) - protestant nawrócony na katolicyzn, lekarz, mistyk i poeta, którego pisma inspirowały wiele pokoleń artystów (jego utwory tłumaczył Adam Mickiewicz); Bernhard Rosa - opat klasztoru w Krzeszowie, który przez sztukę umacniał ludową wiarę oraz Michael Willmann - nazywany śląskim Rembrandtem malarz, którego monumentalne dzieła na trwałe wpisały się w sztukę nie tylko Śląska. Efektem ich wyjątkowej w skali europejskiej współpracy było połączenie elementów doświadczenia mistycznego z różnymi formami masowej pobożności o kontrreformacyjnym charakterze. Co ważne, wszystkie te formy były ściśle połączone z wykorzystaniem dewócyjnych dzieł sztuki (obrazów, rzeźb, grafik), projektowanych głównie przez Willmanna. Stały się one jednymi z najpopularniejszych przedstawień w kulturze religijnej Śląska aż do końca XVIII wieku i dzisiaj możemy je śmiało uznać za ewenement w europejskim baroku.

Książka Andrzeja Kozieła to pierwsze całościowe opracowanie relacji między sztuką a mistyką w XVII wieku, które ożywia zapomnianą nieco potęgę śląskiej sztuki barokowej.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Wstęp do drugiego wydania  /7

Wstęp  /9

Rozdział 1. Dlaczego mistyk potrzebuje artysty, czyli o roli wizualnych przedstawień w mistycznym doświadczeniu  /27

Rozdział 2. Johannes Scheffler, opat Bernhard Rosa i nowa pobożność mistyczna na Śląsku  /71

Rozdział 3. Słodycz pocałunku, czyli krzeszowskie bractwo św. Józefa i mistyka Trójcy Stworzonej  /129

Rozdział 4. "Pobożna dusza" w obrazie, czyli Krzeszowska Droga Krzyżowa i mistyczna ikonografia pasyjna na Śląsku  /191

Rozdział 5. Słowo Wcielone, czyli krzeszowskie Betlejem i mistyka Dzieciątka Jezus /253

Rozdział 6. "Powstań, przyjaciółko ma, piękna ma, i pójdź!", czyli mistyka oblubieńcza i krzeszowskie przedstawienia Marii jako Oblubienicy  /307

Rozdział 7. Exemplum pietatis, czyli krzeszowska seria wizerunków cysterskich błogosławionych i świętych oraz śląska ikonografia mistycznych wizji  /363

Rozdział 8. Śląski Anioł i Krzeszowska Róża. Johannes Scheffler, Bernhard Rosa i publiczny wizerunek mistyka /429

Zakończenie  /483

Bibliografia /489

Zusammenfassung  /531

Summary  /537

Indeks nazwisk /543

Indeks ikonograficzny  /555

Lista ilustracji  /559

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie