- Kategorie
-
Amalariusz z Metzu Dzieła II. Porządek antyfonarza. Inne pisma o świętych i obrzędach. Reguły życia duchownych i mniszek
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373067851 |
EAN | 9788373067851 |
Zostaw telefon |
Przekład zbiorowy - redakcja ks. Tadeusza Gacia
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 466
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Źródła i monografie 452
W tomie drugim zamieszczono tłumaczenie De ordine antiphonarii, innego - obok Liber officialis - ważnego świadectwa liturgicznych zainteresowań Amalariusza oraz kilku pomniejszych jego pism, traktujących również o kwestiach ściśle liturgicznych: Missae expositionis geminus codex, czyli Wyjaśnienie Mszy w dwóch księgach; Canonis Missae interpretatio, czyli Objaśnienie kanonu mszalnego; Epistula ad Hilduinum abbatem de diebus ordinationis et quattuor temporum, czyli List do opata Hilduina o terminach święceń i o suchych dniach. W nawiązaniu do tytułu pierwszego tomu, ta część tomu drugiego nosi tytuł Inne pisma o świętych obrzędach. Trzecia część woluminu obejmuje przekład dwóch pism, których tematyka nie dotyczy zagadnień liturgicznych, ale zwyczajowo wiązano je z osobą Amalariusza: Institutio canonicorum Aquisgranensis i Institutio sanctimonialium Aquisgranensis (Reguły życia duchownych i mniszek). Stanowią one kompilację fragmentów z różnych autorów wczesnochrześcijańskich oraz z rozmaitych dokumentów Kościoła i odznaczają się wielkim walorem, tak historycznym jak i teologicznym.
Spis treści:
Przedmowa (ks. T. Gacia) /5
PORZĄDEK ANTYFONARZA
Wstęp do przekładu (Ks. M. Olejarczyk) /11
PORZĄDEK ANTYFONARZA [PRZEKŁAD] /25
Prolog /28
I. [Oficjum nocne podczas nocy niedzielnych] /31
II. Oficjum poranne podczas nocy niedzielnych /34
III. Oficjum nocne podczas powszednich nocy /36
IV. Liczba lekcji i responsoriów podczas omówionych wyżej nocy /38
V. Oficjum poranne podczas powszednich nocy /39
VI. Godziny kanoniczne dnia /44
VII. Kompleta /50
VIII. Oficjum Adspiciens a longe /53
IX. Responsorium Hierusalem, cito veniet salus tua /55
X. Responsoria Gaudete in Domini i Ecce apparebit Dominus /56
XI. Responsoria Canite tuba in Sion /57
XII. Antyfony dni powszednich w tygodniu poprzedzającym Narodzenie Pańskie /58
XIII. Antyfony zaczynające się od O /59
XIV. Oficjum Sanctificamini /65
XV. Narodzenie Pańskie /66
XVI. Oficjum wieczorne w Narodzenie Pańskie i podczas obchodów Świętych /68
XVII. Święto Św. Szczepana, pierwszego męczennika /70
XVIII. Święto Św. Jana /71
XIX. Oktawa Pańska /73
XX. Pierwsza niedziela po Narodzeniu Pańskim /73
XXI. Epifania czyli ukazanie się lub objawienie /73
XXII. Responsoria /76
XXIII. Antyfony w oficjach porannych /77
XXIV. Pierwsza niedziela po Epifanii /78
XXV. Oktawa Teofanii /78
XXVI. Pierwsza niedziela po oktawie Epifanii /78
XXVII. Responsoria wzięte z psałterza /78
XXVIII. Oficjum o Św. Marcelim /80
XXIX. Hypapante /81
XXX. Oficjum Siedemdziesiątnicy /82
XXXI. Sześćdziesiątnica /85
XXXII. Antyfony poranne w Sześćdziesiątnicę /85
XXXIII. Pięćdziesiątnica /87
XXXIV. Antyfony poranne w Pięćdziesiątnicę /89
XXXV. Czterdziestnica [czyli pierwsza niedziela Wielkiego Postu] /89
XXXVI. Antyfony poranne w okresie Wielkiego Postu /90
XXXVII. Responsoria o Izaaku i Jakubie /91
XXXVIII. Antyfony w oficjum porannym /92
XXXIX. Antyfony o Józefie /92
XL. Antyfony w oficjum porannym /93
XLI. Środek Czterdziestodniowego Postu /94
XLII. Antyfony w oficjum porannym /95
XLIII. Okres Męki Pańskiej /97
XLIV. Gaszenie światła na pamiątkę pogrzebu Pańskiego /98
XLV. Zmartwychwstanie Pańskie /99
XLVI. Poniedziałek /100
XLVII. Wtorek /100
XLVIII. Środa /101
XLX. Czwartek /101
L. Piątek /101
LI. Sobota /101
LII. Uroczyste oficjum sprawowane w Kościele rzymskim wieczorem w tygodniu paschalnym /102
LIII. Responsoria z tekstów Pisma Świętego, w których przemawia wierząca Synagoga /103
LIV. Responsoria z psalmów allelujatycznych, w których przemawia Córka [czyli Kościół] /106
LV. Obchody ku czci Świętych /108
LVI. Wigilia Wniebowstąpienia Pańskiego /109
LVII. Oficjum nocne święta Pięćdziesiątnicy /110
LVIII. Responsoria z psalmów /113
LIX. Święto Św. Jana Chrzciciela /115
LX. Wigilia Apostołów Piotra i Pawła /116
LXI. Wigilia Św. Wawrzyńca /117
LXII. Wigilia Najświętszej Maryi w dniu Jej Wniebowzięcia /117
LXIII. Wigilia Św. Andrzeja /117
LXIV. Responsoria wspólne o Świętych /118
LXV. Oficjum za zmarłych /118
LXVI. Rocznice biskupów /118
LXVII. Oficjum poświęcenia kościoła /118
LXVIII. Antyfony z codziennych ewangelii /119
LXIX. Antyfony inwitatorium /119
LXX. Antyfony z hymnu trzech młodzieńców /120
LXXI. Responsoria z Ksiąg Królewskich /121
LXXII. Responsoria o Salomonie, czyli z Księgi Mądrości /121
LXXIII. Responsoria z Hioba i Tobiasza /122
LXXIV. Responsoria z Księgi Judyty, Ezdrasza i Estery /123
LXXV. Responsoria z Ksiąg Machabejskich /124
LXXVI. Responsoria z Proroków /126
LXXVII. Responsoria z różnych zebranych oficjów /128
LXXVIII. Antyfony przekształcone ze względu na zgodność melodii w alleluja /129
LXXiX. Obrzęd jakiegokolwiek pogrzebu chrześcijańskiego /129
LXXX. Responsoria śpiewane od najdawniejszych czasów przez hymnem Maryi /129
INNE PISMA O ŚWIĘTYCH OBRZĘDACH
Wstęp do przekładów (Ks. T. Gacia) /133
WYJAŚNIENIE MSZY W DWÓCH KSIĘGACH
WYJAŚNIENIE MSZY. KSIĘGA I, CZYLI TOM PIERWSZY [Przekład] /139
I. Intriot /140
II. Kyrie eleison i Christe eleison /141
III. "Chwała na wysokości Bogu" /141
IV. Epistoła /142
V. Responsorium /143
VI. Alleluja /145
VII. Ewangelia /146
VIII. "Wierzę w Boga" /146
IX. Śpiew na Ofiarowanie /147
[Łamanie chleba] /148
WYJAŚNIENIE MSZY. KSIĘGA II CZYLI TOM DRUGI [Przekład] /151
I. Porządek Mszy rzymskiej i o tym, gdzie wierni stoją w kościele /151
II. Wejście biskupa /151
III. Diakoni i pozostali usługujący biskupowi /152
IV. Niesienie świec /153
V. Niesienie kadzielnicy /153
VI. Biskup przy ołtarzu /153
VII. "Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu" /154
VIII. Miejsce, gdzie stoją diakoni /155
IX. Miejsce, gdzie stoi biskup /155
X. W których momentach biskup lub diakoni stoją po ucałowaniu ołtarza /157
XI. Obrzęd związany ze świecznikami /159
XII. Przyniesienie kadzielnicy. Kadzielnica symbolizuje ciało Chrystusa, a dla pewnej symboliki można użyć także trzech kadzielnic /160
XIII. [Biskup siedzi] /161
XIV. Subdiakon wstępuje na podwyższenie. Subdiakon symbolizuje posługę Jana, a na miejsce ewangelii nie wchodzi, ponieważ Jan nie jest godzien rozwiązać rzemyka u sandałów Chrystusa /161
XV. Kantorzy wchodzą na podwyższenie. Kantor naśladuje Chrystusa powołującego grono Apostołów /162
XVI. Diakon wchodzi na podwyższenie. W jaki sposób wchodzi, w którym kierunku się zwraca i co czynią w tym momencie inni /163
XVII. W którym kierunku zwraca się diakon, stojąc na podwyższeniu /166
XVIII. Diakon schodzi z podwyższenia. Jak Chrystus po zmartwychwstaiu wita niewiasty, tak lud wita Ewangeię /167
XIX. Zgaszenie świec /167
XX. Niesienie kadzielnicy po przeczytaniu Ewangelii /168
OBJAŚNIENIE KANONU MSZALNEGO
OBJAŚNIENIE KANONU MSZALNEGO [Przekład] /171
List do Hilduina opata na temat terminów święceń i suchych dni
List do Hilduina opata na temat terminów święceń i suchych dni [przekład} /191
REGUŁY ŻYCIA DUCHOWNYCH I MNISZEK
Wstęp do przekładu (ks. T. Gacia) /213
KSIĘGA PIERWSZA: REGUŁA ŻYCIA DUCHOWNYCH [Przekład} /215
I. Z De ecclesiasticis officiis Izydora na temat tonssury /215
II. Izydor o ostariuszach /216
III. Izydor o lektorach /217
IV. Izydor o egzorcystach /218
V. Izydor o akolitach /219
VI. Izydor o subdiakonach /219
VII. Izydor o diakonach /220
VIII. Izydor o prezbiterach /222
IX. O kapłanach /223
X. Z komentarza św. Hieronima do Listu do Tytusa /229
XI. Z listu św. Hieronima do Oceanusa /233
XII. Fragment mowy Augustyna O pasterzach /236
XIII. Jakich, według Grzegorza, pasterzy powinno się wybierać w Kościele /248
XIV. Grzegorz o tym, że niegodni i niedoświadczeni nie powinni podejmować się posługi pasterskiej /251
XV. Izydor o niegodnych przełożonych /255
XVI. Izydor o przełożonych bez wykształcenia /256
XVII. Grzegorz o tych, którzy mogą z pożytkiem sprawować władzę, ale unikają tego obowiązku dla własnego spokoju /256
XVIII. Izydor o przełożonych Kościoła /257
XIX. Pomeriusz o tym, że święci kapłani mogą stać się uczestnikami życia kontemplacyjnego /258
XX. Izydor o nauczaniu i przykładzie przełożonych /260
XXI. Grzegorz o pokorze przełożonych /260
XXII. Izydor o pokorze przełożonych /261
XXIII. Izydor o umiejętności nauczania /262
XXIV. Grzegorz o tym, jak przełożeni powinni pouczać podwładnych oraz jak roztropnie powinni badać samych siebie /263
XXV. Izydor o milczeniu nauczycieli /266
XXVI. Pomeriusz o tym, że nic nie pomoże kapłanowi jego prawe życie, jeśli milczy i nie napomina występnych /267
XXVII. Grzegorz o pasterzach, którzy nie postępują słusznie /269
XXVIII. Pomeriusz o niedbalstwie kapłana, który postępując wbrew temu, czego naucza, nie może pełnić funkcji nauczyciela /273
XXIX. Izydor o tych, którzy dobrze uczą, a źle żyją /274
XXX. Izydor o przykładach złych kapłanów /275
XXXI. Izydor o przełożonych żyjących na sposób cielesny /276
XXXII. Pomeriusza gorzki opis kapłana żyjącego na sposób cielesny /277
XXXIII. Izydor o nauczycielach łatwo ulegających gniewowi /279
XXXIV. Grzegorz o gorliwości pasterskiej posługi względem podwładnych /279
XXXV. Pomeriusz o tym, że kapłani nie mogą mieć nic własnego, a majątki kościelne mogą przyjmować jako dobra wspólne, za którą muszę zdać rachunek Bogu /283
XXXVI. Izydor o dyscyplinie kapłanów względem tych, którzy grzeszą /284
XXXVII. Grzegorz o udzielonej biskupom władzy związywania i rozwiązywania /287
XXXVIII. Grzegorz o biskupach, którzy za wyświęcenie na kapłana chęnie przyjmują podarki /289
XXXIX-XCIII. KANONY /290
XCIV. Fragmenty listu Hieronima do Nepocjana o życiu duchownych /301
XCV. Z listu Hieronima do kapłana Paulina o kształceniu duchownych /307
XCVI. Z listu Hieronima do Rustyka /308
XCVII. Z listu Hieronima do Heliodora na temat tego, jaka jest różnica między mnichem a duchownym /309'
XCVIII. List do Oceanusa o życiu duchownych /309
XCIX. Izydor o duchownych w Księdze o świętych obrzędach /313
C. Izydora reguły dla duchownych /313
CI. Izydor o rodzajach duchownych /314
CII. Grzegorz o tym, jacy powinni być duchowni /315
CIII. Grzegorz o dobrych podwładnych, którzy znajdują się po władzą pasterską /315
CIV. Izydor o podwładnych /317
CV. Grzegorz o zazdrosnych i zuchwałych podwładnych /318
CVI. Według proroka giną z własnej winy ci, którzy w sposób przewrotny gardzą napomnieniami kapłanów /320
CVII. Jaką wielką szkodę na duszy ponoszą ci, którzy dysponując wystarczająymi środkami, przyjmują od Kościoła to, co ma karmić biednych /321
CVIII. Kto nawet z pożytkiem dla duszy może żyć z majątku kościelnego /322
CIX. Co powinni robić duchowni, którym słabość nie pozwala zrezygnować z własności prywatnej /323
CX. Jakie są prawdziwe radości i prawdziwe bogactwa oraz jak obecne dobra przeszkadzają miłośnikom dóbr przyszłych /323
CXI. Jak należy rozumieć słowa Apostoła: Ci, którzy trudzą się około ofiar, żywią się ze świątyni /325
CXII. Augustyn o życiu i obyczajacg duchownych /326
CXIII. Druga mowa o obyczajach duchownych /333
CXIV. Które przykazania szczególnie odnoszą się do mnichów, a które ogólnie do pozostałych chrześcijan /344
CXV. Reguła kanonicka, poparta świadectwem Ewangelii i Apostołów, przewyższa wszystkie inne reguły /348
CXVI. Czym są dobra Kościoła /349
CXVII. Należy pilnie strzec klasztorów kanonickich /350
CXVIII. W gromadzeniu kanoników trzeba zachowywać miarę roztropności /350
CXIX. O tych, którzy do powierzonych sobie wspólnot włączają jedynie duchownych ze służby kościelnej /351
CXX. Którzy duchowni we wspólnotach kanonickich powinni otrzymywać wsparcie /351
CXXI. We wspólnocie kanonickiej muszą być udzielane równe porcje jedzenia i napoju /353
CXXII. Miara jedzenia i napoju /353
CXXIII. Przełożeni powinni dawać podwładnym pokarm dwojakiego rodzaju /356
CXXIV. Kanonicy, podobnie jak w innych sprawach, tak i w trosce o szaty muszą zachowywać miarę roztropności /357
CXXV. Kanonikom nie wolno zakładać habitów mniszych /359
CXXVI. Fragment z Księgi świętych obrzędów Izydora o tym, na jakiej podstawie odmawia się godziny kanoniczne, które kanonicy muszą znać i pobożnie ich przestrzegać /359
CXXVII. Nieszpory /360
CXXVIII. Kompleta /360
CXXIX. Starożytny charakter wigilii /361
CXXX. Matutinum /362
CXXXI. Kanonicy powinni pobożnie przestrzegać godzin kanonicznych /363
CXXXII. Obecność Apostołów wspiera tych, którzy na cześć Pana śpiewają pieśni i psalmy /364
CXXXIII. Kogo należy ustanowić do czytania i śpiewania w kościele /365
CXXXIV. Jaka jest miara karcenia /365
CXXXV. Wobec chłopców, których się wychowuje lub kształci we wspólnocie kanoników, należy stosować bardzo sumienną ochronę /368
CXXXVI. Wszyscy kanonicy powinni przychodzić na kompletę /369
CXXXVII. Kantorzy /370
CXXXVIII. Jacy duchowni powinni pełnić funkcję przełożonych we wspólnocie kanoników /371
CXXXIX. Przełożeni /371
CXL. Kto powinien być ustanowiony ochmistrzem /372
CXLI Komu należy powierzyć jałmużny dla biednych /372
CXLII. Troska o starszych i chorych braci /373
CXLIII. Jak powinna być strzeżona furta kanoników /374
CXIV. Klasztory kanoników powinny być pilnie strzeżonej /374
CXLV. Krótki epilog /375
KSIĘGA DRUGA. REGUŁA ŻYCIA MNISZEK (Przekład) /379
Wstęp do Reguły /379
I. Fragment listu św. Hieronima do Eustochium /379
II. Fragment listu św. Hieronima do Demetriady /389
III. Fragment listu św. Hieronima do Furii /392
IV. Krótki fragment listu Cypriana o sposobie życia dziewic /394
V. Z mowy św. Cezarego biskupa do mniszek /398
VI. Z mowy św. Atanazego do oblubienic Chrystusa /403
VII. Jakie powinno być ksienie w klasztorach żeńskich /410
VIII. O gromadzeniu się mniszek w klasztorach /413
IX. Jak powinny postąpić z własnymi dobrami te, które pragną wstąpić do klasztoru /414
X. Jak mniszki winny się zachowywać w klasztorze /315
XI. Klasztory mnniszek powinny być z każdej strony otoczone murem, a niezbędne pomieszczenia przygotowane wewnątrz /417
XII. Mniszki żyjąte w jednej wspólnocie powinnyotrzymywać równą porcję jedzenia i picia /417
XIII. W jaki sposób mniszki powinny otrzymywać to, co jest niezbędne do życia /417
XIV. Ksieni winna żywić jednakową troskę o mniszki /419
XV. Mniszki powinny zbierać się bez ociągania na odprawianie godzin kanonicznych /420
XVI. O wytrwałości w modlitwie /420
XVII. Mniszki powinny odmawiać także kompletę /421
XVIII. Jaki sposób nagany należy stosować wobec mniszek, które dopuściły się zaniedbań /421
XIX. Ksienie powinny unikać odwiedzin mężczyzn /423
XX. Mniszki powinny wystrzegać się odwiedzin mężczyzn /424
XXI. Mniszki powinny zachowywać wyjątkową czujność wobec tych, które im posługują /425
XXII. Dokładanie wielkiej staranności przy kształceniu dziewcząt w klasztorach /425
XXIII. W żeńskich klasztorach powinien być dom dla staruszek i chorych /427
XXIV. Jakie osoby należy ustanawiać przełożonymi /428
XXV. Jaką mniszkę należy ustanowić ochmistrzynią /428
XXVI. O ustanawianiu furtianki klasztoru /428
XXVII. Kapłani i usługujący im powinni wchodzić do klasztorów żeńskich wyłącznie w ustalonym czasie /429
XXVIII. Szpital dla ubogich powinien znajdować się poza murami żeńskiego klasztoru /429
BIBLIOGRAFIA /431
NOTKI O AUTORACH I TŁUMACZACH /437
SKOROWIDZ CYTATÓW I REFERWNCJI /439
INDEKS OSOBOWY /451