- Kategorie
-
Amalariusz z Metzu Dzieła I. Święte obrzędy Kościoła
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373067479 |
EAN | 9788373067479 |
Zostaw telefon |
Przekład zbiorowy - redakcja ks. Tadeusza Gacia
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 497
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Źródła i monografie 434
"Dzieła Amalariusza z Metzu są, po pierwsze - i to jest najważniejsze - świadectwem tego, jak rozumiano officium divinum w poprzednich epokach. Po drugie, mówią pośrednio o tym, że liturgia kształtowała naszą kulturę, a jej bramą na cały świat był język łaciński. Dziś, niestety, pojęcie dziedzictwa liturgicznego bardzo się zatarło, a liturgia współczesna nie potrafi już interpretować i nieść kultury, w której była zawarta pamięć dwóch tysięcy lat. Zajmując się twórczością autora sprzed 1200 lat, pracownicy Katedry Literatury Łacińskiej Antyku Chrześcijańskiego i Czasów Nowożytnych KUL pragną się włączyć, zwłaszcza w perspektywie stulecia istnienia naszej katolickiej Alma Mater, w jej misję, którą jest również przekazywanie i obrona kultury chrześcijańskiej. Wierzymy, że pamięć nie tylko jest kultem przeszłości, ale może być też zaczynem przyszłości".
(Z Przedmowy)
Spis treści:
Przedmowa (ks. T. Gacia) /9
Wstęp (ks. J.A. Ihnatowicz) /13
List wielebnego opata Piotra /29
Odpowiedź Amalariusza na list opata Piotra /31
List cesarza Karola do Amalariusza /35
List Amalariusza do cesarza Karola o skrutynium i chrzcie /37
Drugi list cesarza Karola do Amalariusza /51
ŚWIĘTE OBRZĘDY KOŚCIOŁA
Wstęp /55
Przedmowa Amalariusza /61
KSIĘGA PIERWSZA /65
Krótka przedmowa - Cel napisania traktat /65
I. Siedemdziesiątnica /66
II. Sześćdziesiątnica /73
I. Pięćdziesiątnica /76
IV. Czterdziestnica, czyli Wielki Post /78
V. Dlaczego czterdziestodniowy post może być obrazem doczesnego życia - Augustyn, fragment dzieła O zgodności Ewangelistów /80
VI. Dlaczego czterdziestodniowy post ustanowiono w takiej porze roku - Augustyn, fragment Listu do Januariusza /80
VII. Różnice w codziennych oficjach mszalnych /81
VIII. Druga różnica - w czwartym tygodniu Wielkiego Postu /84
IX. Trzecia różnica - w sobotę przed Niedzielą Palmową /88
X. Czwarta różnica - w Niedzielę Palmową /89
XI. Piątka różnica - w środę Wielkiego Tygodnia /90
XII. Szósta różnica - w Wielki Czwartek /94
XIII. Siódma różnica - w Dzień Przygotowania, czyli w Wielki Piątek /113
XIV. Adoracja krzyża świętego /119
XV. Kolejna różnica w Wielki Piątek /125
XVI. Ósma różnica - w Wielką Sobotę /126
XVII. Błogosławieństwo baranków zrobionych z wosku /127
XVIII. Błogosławieństwo świecy /127
XIX. Lekcje /129
XX. Dwie świece /135
XXI. Proklamacja lekcji w Wigilię Paschalną i w Wigilię Pięćdziesiątnicy /136
XXII. Kantyki /137
XXIII. Namaszczenie olejem w Wielką Sobotę /138
XXIV. Ewangelia dowodzi, że katechumeni mogą zbawić się przez wyznanie wiary innych wiernych /140
XXV. Poświęcenie źródła chrzcielnego /145
XXVI. Zanurzenie świecy w wodzie /146
XXVII. Namaszczenie krzyżem przez prezbitera i włożenie rąk biskupa na neofitę /148
XXVIII. Litania /157
XXIX. Strój "chodzących w bieli" i podsumowanie na temat Siedemdziesiatnicy /158
XXX. Zapalenie świec /161
XXXI. Msza w nocy /162
XXXII. Osiem dni nefitów /165
XXXIII. Dodatkowe wiadomości na temat tych ośmiu dni /168
XXXIV. Święty dzień Paschy /169
XXXV. Dowód na to, że sześć dni paschalnych obrazuje pozostałe niedziele i ludzi sprawiedliwych: pięćdziesiąt dni od Soboty Wielkanocnej aż do Soboty w Oktawie Pięćdziesiątnicy obrazuje życie przyszłe; powszednie dni oraz niedziele Siedemdziesiątnicy i Wielkiego Postu obrazują pokutujących /171
XXXVI. Dni Pięćdziesiątnicy /174
XXXVII. Nabożeństwa błagalne /177
XXXVIII. Wigilia Pięćdziesiątnicy /179
XXXIX. Następne siedem dni Pięćdziesiątnicy /182
XL. Jak długo powinni zachować krzyżmo ci, którzy nie otrzymują nałożenia rąk biskupów w czasie chrztu, ale później /183
XLI. Msza o Niewinnych Młodziankach /187
KSIĘGA DRUGA
I. Dwanaście lekcji /189
II. Coroczne posty kwartalne /192
III. Liczba lekcji we wspomniane wyżej trzy dni /195
IV. Jak powszechnie określa się duchownych /198
V. Tonsura /199
VI. Święte stany, do których nasi biskupi włączają zgodnie praktyką Kościoła /201
VII. Ostiariusze /203
VIII. Lektorzy /204
IX. Egzorcyści /205
X. Akolici /205
XI. Subdiakoni /206
XII. Diakoni /207
XIII. Prezbiterzy /211
XIV. Biskup /215
XV. Szaty duchownych /218
XVI. Poświęconych szat nie należy używać na co dzień /218
XVII. Humerał /220
XVIII. Alba /220
XIX. Kasula, czyli szata wierzchnia /222
XX. Stuła /223
XXI. Dalmatyka /223
XXII. Tunika nakładana przez kapłana na albę /226
XXIII. Paliusz używany przez arcybiskupa /227
XXIV. Sudarium /228
XXV. Różne rodzaje sandałów /229
XXVI. Podsumowanie na temat szat /231
KSIĘGA TRZECIA
Wstęp /223
I. Dzwony, które nas gromadzą /233
II. Kościół jako miejsce /235
III. Chór kantorów /239
IV. Strój kantorów /242
V. Wejście biskupa przed rozpoczęciem Mszy /243
VI. Kyrie eleison /251
VII. Świece /253
VIII. Chwała na wysokości /254
IX. Pierwsza modlitwa mszalna /255
X. Miejsce, na którym biskup zasiada /257
XI. Posługa lektora i kantora /258
XII. Czym się różnią alleluja i traktus /263
XIII. Alleluja /265
XIV. Czym się różnią alleluja i traktus /265
XV. Zdejmowanie kasuli, czyli szaty wierzchniej /266
XVI. Kołatki /267
XVII. Wejście na podwyższenie /268
XVIII. Diakon wstępuje ma podwyższenie /269
XIX. Obrzęd zwany ofiarowaniem /272
XX. Sekreta /281
XXI. Hymn, czyli przygotowanie przed męką Pańską /281
XXII. Hymn, Święty, Święty, Święty /285
XXIII. Kanon /285
XXIV. Polecenie Pańskie dotyczące konsekracji Ciała i Krwi /291
XXV. Wstąpienie Chrystusa na krzyż /293
XXVI. Ciało Chrystusa na krzyżu po oddaniu ducha i nasze umieranie z Chrystusem /296
XXVII. Podanie pateny /301
XXVIII. Obrzęd, który upamiętnia spoczynek Pana w grobie /303
XXIX. Modlitwa Pańska /304
XXX. Subdiakoni podchodzą, aby wziąć Ciało Pańskie z ołtarza /308
XXXI. Wpuszczenie chleba do wina /309
XXXII. Pocałunek pokoju /310
XXXIII. Baranku Boży /311
XXXIV. Eucharystia /312
XXXV. Część hostii, która zostaje na ołtarzu /313
XXXVI. Ostatnie błogosławieństwo /314
XXXVII. Dalsza część ostatniego błogosławieństwa /316
XXXVIII. Poranna Msza w uroczystość św. Jana Chrzciciela /317
XXXIX. Ofertorium Był w ziemi [Hus] mąż /318
XL. Adwent Pański /318
XLI. Narodzenie Pańskie /321
XLII Pora Mszy ustalona przez zwyczaj /321
XLIII. Hypapante /322
XLIII. Msza za zmarłych /323
LISTY /327
I. O imieniu Jezus /327
II. Odpowiedź arcybiskupa Jeremiasza /328
III. Amalariusz do czcigodnego biskupa Jonasza /328
IV. List do biskupa Rantgariusza /328
V. Do opata Hettona /330
VI. Amalariusz do Guntarda, umiłowanego syna w nauce Chrystusowej /331
KSIĘGA CZWARTA
Krótki wstęp /337
I. O tym, że to, co jest Boże, powinniśmy oddawać Bogu. Ile godzin słońce oświeca ziemię, tyle razy w powtarzających się częściach psalmodii ofiarujemy samych siebie Bogu dniem i nocą, wyłączywszy oficyja wieczorna, komplety i oficja poranne, które trzeba omówić oddzielnie /337
II. Pryma /339
III. Tercja /345
IV. Modlitwa, którą wspólnota braci odmawia w określonych porach dnia i nocy /353
V. Seksta /357
VI. Nona /358
VII. Nieszpory /359
VIII. Kompleta /367
IX. Oficjum nocne podczas nocy niedzielnych /369
X. Oficjum nocne podczas nocy niedzielnych /374
XI. Oficjum nocne podczas nocy powszednich /379
XII. Oficjum poranne nocy powszednich - poniedziałek /380
XIII. We wtorek /383
XIV. W środę /384
XV. W czwartek /384
XVI. W piątek /385
XVII. W sobotę /386
XVIII. Oficjum poranne w noce niedzielne od Siedemdziesiątnicy do Wielkanocy /391
XIX. Wersety wielkopostne aż do okresu Męki Pańskiej /392
XX. Okres Męki Pańskiej /392
XXI. Wieczerza Pańska, Wielki Piątek i Wielka Sobota /394
XXII. Gaszenie świec /396
XXIII. Trzy psalmy śpiewane w oficjum nocnym w ciągu siedmiu dni chrzcielnych /397
XXIV. Uzupełnienie na temat modlitw błagalnych, czyli Litanii większej /403
XXV. Wyjątki z listów Grzegorza /404
XXVI. Uzupełnienie wiadomości na temat alleluja podczas Mszy oraz szat subdiakonów, a także Kyrie eleison i Modlitwy Pańskiej na podstawie listu św. Grzegorza /408
XXVII. Wszystkie dni Pięćdziesiątnicy /410
XXVIII. Pokora chrztu w Wielką Sobotę lub w Wigilię Pięćdziesiątnicy /416
XXIX. Oktawa Pięćdziesiątnicy /417
XXX. Adwent Pański /421
XXXI. Narodzenie Pańskie /424
XXXII. Oktawa Narodzenia Pańskiego /425
XXXIII. Objawienie Pańskie i Hypapante /428
XXXIV. Oktawa Objawienia Pańskiego /432
XXXV. Obchody ku czci świętych /434
XXXVI. Oktawy obchodów ku czci świętych /434
XXXVII. Zwyczaje zachowane w pewne dni w ciągu roku /436
XXXVIII. O szacunku i bojaźni, z jaką należy stać w kościele, gdy sprawowane są Boże tajemnice /442
XXXIX. Ponowne uwagi o tonsurze duchownych /443
XL. Ponowne przypomnienie o tym, o której godzinie dnia powinna być sprawowana Mssza przez tych, którzy są wolni od zajęć /444
XLI. Ceremonie żałobne /446
XLII. Oficja za zmarłych /449
XLIII. Uzupełnienie na temat trzech psalmów chrzcielnych /452
XLIV. Uzupełnienie na temat antyfony Nurty rzeki śpiewanej w Epifanię /452
XLV. Uzupełnienie na temat wersetu, Pięćdziesiątnicy i kielicha /453
XLVI. Uzupełenieni na temat Pięćdziesiątnicy /455
XLVII. Umieszczenie ciała Pańskiego i kielicha na ołtarzu /455
OBJAŚNIENIA NIEKTÓRYCH TERMINÓW WYSTĘPUJĄCYCH W PRZEKŁADZIE /457
BIBLIOGRAFIA /461
i. Wydania krytyczne i przekłady pism Amalariusza /462
II. Źródła Amalariusza /461
III. Opracowania /465
NOTKI O AUTORACH I TŁUMACZACH /467
SKOROWIDZ CYTATÓW I REFERANCJI /469
I. Pismo Święte /469
II. Ojcowie Kościoła oraz pisarze kościelni i starorzymscy /477
INDEKS OSOBOWY /483