- Kategorie
-
Aby lud był jeden... Eklezjologia Jana Husa w traktacie De ecclesia
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8373061649 |
EAN | 8373061649 |
Zostaw telefon |
Autor: Krzysztof Moskal
Rok wydania: 2003
Liczba stron: 310
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zarysowaniami
"Będzie zadaniem specjalistów - przede wszystkim czeskich teologów - ściślejsze określenie miejsca, jakie Mistrz Jan Hus zajmuje wśród reformatorów Kościoła obok innych znanych postaci czeskiego średniowiecza, jak Tomasz ze Stitneho czy Jan Milic z Kromieryza. W każdym razie, abstrahując od poglądów teologicznych Husa, nie sposób odmówić mu nieskazitelności życia osobistego i starań o kulturowy i moralny postęp narodu" (ze wstępu).
Spis treści:
Wstęp /5
Rozdział I
Historyczne i doktrynalne uwarunkowania eklezjologii Jana Husa /17
1.1. Sytuacja europejskiej Christianitas u schyłku Średniowiecza /18
1.2. Główne kierunki w filozofii i teologii oraz ich reprezentanci /26
1.2.1. Filozofia /27
1.2.2. Teologia /31
1.3. Poprzednicy Jana Husa w reformie Kościoła w Czechach /40
1.4. Osoba i dzieło mistrza Jana Husa /57
1.4.1. Młodość i studia w Pradze /57
1.4.2. Działalność kaznodziejska. Pierwsze konflikty z hierarchią kościelną /60
1.4.3. Krytyka bulli odpustowej papieża Jana XXIII /64
1.4.4. Działalność na wygnaniu. Powstanie De ecclesia /68
1.4.5. Proces i śmierć Husa na soborze w Konstancji /71
Rozdział 2
Społeczność przeznaczonych i mistyczne Ciało Chrystusa. Podstawowe kategorie eklezjologiczne w traktacie /85
2.1. Wieloznaczeniowość w definiowaniu Kościoła przez Husa /87
2.2. Znaczenie predestynacji i presciencji dla przynależności do Kościoła /89
2.3. Kościół jako mistyczne Ciało Chrystusa /108
2.4. Kościół złych w mistycznym Ciele Chrystusa /119
2.5. Stefana Palecza krytyka eklezjologii Husa /124
2.6. Sobór w Konstancji wobec pojęcia społeczności przeznaczonych /131
2.7. Reformatorskie znaczenie istnienia corpus permixtum w mistycznym Ciele Chrystusa /134
Rozdział 3
Interpretacja tekstu Mt 16, 16-19 w De ecclesia /147
3.1. Święty Kościół rzymski /149
3.2. Wiara, jako fundament Kościoła /156
3.3. Chrystus skałą i fundamentem Kościoła /160
3.4. Władz kluczy /166
Rozdział 4
Polemika z "Radą: doktorów teologii na temat papiestwa i kardynałów /175
4.1. Prymat kościoła rzymskiego /176
4.2. Definicje wyrażenia "stolica apostolska" /187
4.3. Sobór w Konstancji wobec nauczania Husa o prymacie papieskim /189
4.4. Próba oceny nauczania Husa na temat prymatu papieskiego /193
Rozdział 5
Polemika z "Radą" doktorów teologii na temat posłuszeństwa /209
5.1. Prawo Chrystusowe /210
5.2. Definicja posłuszeństwa i jego rodzaje /212
5.3. Okoliczności i warunki posłuszeństwa /214
5.4. Posłuszeństwo wobec kar kościelnych /222
5.4.1. Ekskomunika - wyłączenie ze społeczności Kościoła /222
5.4.2. Suspensa oraz interdykt - kary kościelne a lud Boży /227
5.5. Sobór w Konstancji wobec nauczania Husa o posłuszeństwie /234
5.6. Jeden lud zgodnie zarządzany prawem Chrystusa. Program reformy Kościoła zawarty w nauczaniu Husa o posłuszeństwie /238
Rozdział 6
Implikacje eklezjologii Jana Husa w perspektywie ekumenicznej /251
6.1. Spadkobiercy idei Husa oraz ich przeciwnicy w latach 1415-1462 /252
6.2. Marcin Luter wobec nauczania Husa o Kościele /262
6.3. Eklezjologia Jana Husa z perspektywy nauczania Vaticanum II /270
6.3.1. Obowiązek poszukiwania prawdy i wytrwania w niej a deklaracja Dignitatis humanae /273
6.3.2. Nauczanie Husa o Kościele w świetle Lumen gentium oraz innych dokumentów Soboru Watykańskiego II /278
6.3.3. Duchowa jedność Kościoła. Ekumeniczny aspekt eklezjologii Husa /287
Zakończenie /291
Wykaz skrótów /299
Bibliografia /301
Zussammenfassung /309