- Kategorie
-
Niższe warstwy angielskiego społeczeństwa w pierwszej połowie XVII wieku: ich status, życie rodzinne, tradycje i edukacja
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788374814195 |
EAN | 9788374814195 |
Zostaw telefon |
Autor: Marek Smoluk
Rok wydania: 2011
Liczba stron: 279
Okładka: twarda
Format: 15,00 cm x 21,00 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami, brzegi stron przykurzone
Niniejsza monografia zawiera wiele istotnych informacji na temat rzadko podejmowanych przez historyków literatury i znawców epoki Renesansu.Podejmując się "historycznych rekonstrukcji", najchętniej sięgamy po teksty kultury wysokiej oraz dobrze udokumentowane życie lepiej sytuowanych grup społecznych. Powstałą w ten sposób lukę wypełnia książka, której lekturę można polecić wszystkim humanistom zainteresowanym pełnym obrazem Anglii epoki Stuartów, Opis stylu i poziomu życia klas niższych za panowania Stuartów przynosi ciekawy przegląd faktów związanych z dostępem klas niższych do edukacji, ludowymi wierzeniami i folklorem, podróżami i codzienną egzystencją.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przemowa /5
ROZDZIAŁ 1
Status niższych warstw hierarchii społecznej na tle ogólnego obrazu Angielskiego społeczeństwa
1. Wprowadzenie /12
2. Ramy obrazu /14
3. Na obrzeżach społeczeństwa /23
4. Poza nawiasem społeczeństwa /28
ROZDZIAŁ 2
Mentalność i zachowania społeczne niższych warstw
1. Wprowadzenie /37
2. Podróże: nowe perspektywy a realia /39
3. Tradycje i obyczaje /48
4. Zdrowie i medycyna /78
5. Siły nieczyste /90
6. Podsumowanie /101
ROZDZIAŁ 3
Czynniki sprzyjające szerzeniu się wstecznictwa
1. Wprowadzenie /104
2. Zapaść gospodarcza /105
3. Demony wojny /110
4. Konflikty natury religijnej /114
5. Podsumowanie /123
ROZDZIAŁ 4
Edukacja dzieci wywodzących się z niższych warstw społecznych
1. Wprowadzenie /124
2. Kształcenie chłopców /125
3. Kształcenie dziewcząt /148
4 Dostęp do nauki /157
5. Analfabetyzm /168
ROZDZIAŁ 5
Krytyka stanu edukacji - konieczność reform
1. Wprowadzenie /176
2. Nowe spojrzenie na rolę edukacji /177
3. Propozycje zmian w programach i strukturze kształcenia /187
4. Rola nauczycieli, rodziców oraz państwa w proponowanej reformie /208
5. Podsumowanie /221
ROZDZIAŁ 6
Sukcesy i porażki reformy edukacyjnej
1. Wprowadzenie /224
2. Polityka "czystek" i przejmowanie kontroli /226
3. Inwestowanie w edukację /238
4. Intencje a rzeczywistość /245
Zakończenie /262
Summary /265
Bibliografia /270
Wykaz skrótów /280
Indeks nazwisk /281