• Szkolnictwo wojskowe na ziemiach polskich do 1795 roku

Brak towaru
125.00 -40% 75.00
Najniższa cena z 30 dni przed promocją:
125
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 9788370519025
Zostaw telefon

Autor: Józef Piłatowicz

Rok wydania: 2018

Ilość stron: 529

Oprawa: twarda

Format: 17,5 cm x 24,5 cm

 

"Nowa organizacja wojska wprowadzona uchwałą sejmu czteroletniego z 22 października 1788 r. została uściślona uchwałą z 8 października 1789 r. o tymczasowym etacie i nowej organizacji  korpusów inżynierów koronnych i litewskich. Oprócz ćwiczeń wojskowych przygotowujących do wojny mocno podkreślano konieczność wykorzystania umiejętności inżynieryjskich podczas pokoju "Inżynierowie w czasie pokoju użytemi bydź mają do wymiaru kraiu, robienia kart geograficznych  i topograficznych, opisywania dróg i.t.d.". Natomiast w sprawie szkolnictwa w etacie z 8 października 1789 r. stwierdzono: "Szkoła korpusu artylleryi i inżynierów niniejszym etatem ustanowiona ma bydź przez Komissye Woyskową podzielona na szkoły w Warszawie i w Kamieńcu".

Uchwałę powyższą zrealizowano, ale w innej formie organizacyjnej" w Warszawie i Wilnie powstały lub miały powstać szkoły artylerii i inżynierii. W Warszawie funkcjonowały: Szkoła Artyleryczna (...) i Szkoła Inżynierów Koronnych".

(fragment z rodz Główna Szkoła Artyleryczna (Szkoła Artylerii przy Korpusie Artylerii Koronnej), str 291)

Spis treści:

Wstęp  /7

Rozdział I. Przekazywanie wiedzy wojskowo-technicznej przed powstaniem akademii rycerskich  /11

1. Drogi zdobywania wiedzy wojskowo-technicznej  /11

2. Próby utworzenia szkoły wojskowo-technicznej w Polsce do połowy XVIII w. /28

3. Przedmioty związane z techniką wojskową w szkołach wyższych i średnich  /67

4. Królewskie zobowiązania w artykułach henrykowskich i pactach conventach  /121

Rozdział II. Nauczanie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych w dobie reform Komisji Edukacji Narodowej  /127

1. Szkoła Główna Koronna w Krakowie  /129

2. Szkoła Główna Wielkiego Księstwa Litewskiego w Wilnie  /141

3. Szkoły średnie  /153

4. Podręczniki  /160

5. Nauczyciele. Poziom nauczania  /167

Rozdział III. Szkoły (Akademie) Rycerskie  /177

1. Drezno  /178

2. Luneville  /183

3. Białystok  /189

4. Nieśwież - Biała Podlaska - Słuck  /193

5. Warszawa - Szkoła Rycerska  /216

6. Grodno  /261

7. Rydzyna  /271

8. Niemirów  /275

9. Szkoły specjalistyczne  /277

Warszawa  /283

a. Główna Szkoła Artyleryczna (Szkoła Artylerii przy Korpusie Artylerii Koronnej)  /283

b. Szkoła Inżynierów Koronnych  /291

c. "Szkoła Indzinierska" - szkoła pontonierów  /300

Wilno  /304

a. Szkoła Artylerii i Szkoła Inżynierii  /304

b. Szkoła Korpusu Inżynierów Litewskich  /307

10. Propozycje organizacji szkolnictwa wojskowego  /316

Rozdział IV. Czy istniały szkoły wojskowe w Krakowie, Kudaku i Albie pod Nieświeżem? Narodziny i trwanie legend - przegląd publikacji  /321

1. Kraków  /321

2. Kudak  /326

3. Alba w pobliżu Nieświeża  /340

4. Fascynacje morskie "Panie Kochanku"  /393

Zakończenie  /401

Bibliografia  /405

Indeks osobowy  /499

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie