- Kategorie
-
Przedszkola Polski ludowej. Ideologizacja instytucji (1944-1965)
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788380987593 |
EAN | 9788380987593 |
Zostaw telefon |
Autorka: Monika Wiśniewska
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 568
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Seria: w służbie Niepodległej
Uwagi - okładka z nieznacznymi zatarciami
Książka Moniki Wiśniewskiej jest dobrą lekcją pozwalającą zrozumieć współczesność i nasze dzisiejsze zmagania o właściwe wychowanie i kształcenie dzieci, nie tylko przedszkolaków.
Chociaż głównym tematem książki jest wychowanie przedszkolne, to bogactwo ukazanych w niej problemów, przede wszystkim zderzenie ideologicznej wizji z „oporną rzeczywistością”, nie tylko mentalnością społeczeństwa, zwykłym ubóstwem, lecz także potrzebami i brakami ekonomicznymi, pozwala pośrednio prześledzić funkcjonowanie całego systemu politycznego PRL.
dr hab Jacek Wołoszyn
Publikacja w ramach centralnego projektu badawczego IPN „Władze komunistyczne wobec Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce 1944-1989”.
Spis treści:
Wykaz skrótów /9
Przedszkolak też człowiek, ale czy w PRL? (Jan Żaryn) /13
Wstęp /17
Rozdział 1. Podporządkowanie organizacyjne przedszkoli /41
1.1. Administracja oświatowa /41
1.2. System szkolny /58
1.3. Podmioty prowadzące /67
1.4. Środowisko nauczycielskie /75
Rozdział 2. Sieć przedszkoli /83
2.1 Krajobraz powojenny /83
2.2. Priorytety i kierunki rozwoju /88
2.2.1. W służbie życia /90
2.2.2. Ziemie Zachodnie i Północne /97
2.2.3. Przebudowa społeczno-gospodarcza kraju /101
2.3.4. Upowszechnienie edukacji przedszkolnej /110
2.3. Rekrutacja dzieci /126
Rozdział 3. Rodzaje przedszkoli /131
3.1. Podział ogólny /131
3.1.1. Przedszkola według kryterium podmiotowego /131
3.1.2. Przedszkola ze względu na lokalizację i pochodzenie społeczne dzieci /136
3.1.3. Przedszkola ze względu na stopień organizacyjny /149
3.1.4. Przedszkola według kryterium czasu pracy /152
3.2. Przedszkola o odrębnej specyfice /162
3.2.1. Przedszkola wyznaniowe /162
3.2.2. Przedszkola Centralnego Komitetu Opieki Społecznej /206
3.2.3. Przedszkola świeckich organizacji społecznych /209
3.2.4. Przedszkola zakładowe i resortowe /218
3.2.5. Przedszkola specjalne /224
3.2.6.Przedszkola w domach dziecka 228
3.2.7. Przedszkola ćwiczeń /231
3.2.8. Przedszkola eksperymentalne, eksperymentujące i wiodące /232
3.2.9. Przedszkola mniejszości narodowych i etnicznych /234
3.3. Pozostałe placówki wychowania przedszkolnego /242
3.3.1. Dziecińce /243
3.3.2. Przedszkola przy szkołach podstawowych na wsi /252
3.3.3. Ogniska przedszkolne /254
Rozdział 4. Kadry /257
4.1. Stan liczebny /257
4.2. Selekcja według kryterium ideologicznego /264
4.3. Kształcenie /286
4.3.1. Kursy /288
4.3.2. Komisje rejonów /302
4.3.3. Seminaria i licea dla wychowawczyń przedszkoli /309
4.3.4. Kształcenie w systemie pomaturalnym /335
4.4. Doskonalenie zawodowe /339
4.4.1. Formy zewnętrzne /340
4.4.2. Formy wewnętrzne /369
4.5. Współpraca ze środowiskiem /370
4.6. Deklerykalizacja /380
Rozdział 5. Wychowanie 389
5.1. Założenia ideologiczne /390
5.2. Cele /396
5.3. Obszary wychowania /399
5.3.1. Wychowanie umysłowe /399
5.3.2. Wychowanie w "moralności socjalistycznej" /400
5.3.3. Wychowanie "patriotyczne" 403
5.3.4. Wychowanie ateistyczne /417
5.3.5. Wychowanie estetyczne /421
5.3.6. Wychowanie fizyczne /425
5.4. Programy wychowania przedszkolnego /426
5.5. Środki dydaktyczne /442
5.6. Zabawa i zabawki 452
5.7.Literatura dziecięca /457
5.8. Czasopisma dla dzieci /478
5.9. Edukacja przedszkolna na forum krajowym i międzynarodowym /487
Zakończenie /503
Bibliografia /509
1. Materiały archiwalne /509
1.1. Archiwa państwowe /509
1.2. Archiwa kościelne /509
2. Źródła udostępnione za zbiorów prywatnych /512
3. Relacje, konsultacje /512
4. Źródła drukowane /512
5. Czasopisma /518
6. Opracowania /519
7. Netografia /531
Wykaz tabel /536
Wykaz fotografii /537
Wykaz ilustracji /538
Indeks osobowy /539