• Grupa ścigaczy Polskiej Marynarki Wojennej na wodach brytyjskich (1940-1945)

56.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska Belgia 64.2
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788366911444
Zostaw telefon

 

Autor: Tadeusz Kondracki

Rok wydania: 2023

Liczba stron: 342 + 58 il.

Okładka: twarda

Format: 17,00 cm x 24,5 cm

 

W obecnie obowiązującej terminologii polskiej za ścigacz (ang. fast boat) zwykło się uważać „mały, szybki okręt wojenny, wyposażony w urządzenia hydrolokacyjne do wykrywania oraz w urządzenia do zwalczania nieprzyjacielskich okrętów podwodnych na wodach przybrzeżnych”1. Według innej interpretacji, pojęcie ścigacza rozciąga się też na małe okręty o uzbrojeniu artyleryjskim, służące do zwalczania kutrów torpedowych nieprzyjaciela (są to tzw. ścigacze artyleryjskie). Tu zaczyna się pierwsza trudność  – semantyczna. Przy stosunkowo łatwych i często – zwłaszcza w przeszłości – spotykanych przeobrażeniach kutrów torpedowych w okręty artyleryjskie (przez zwykłe zdjęcie wyrzutni torpedowych i wzmocnienie uzbrojenia artyleryjskiego) nieuchronnie musi to prowadzić do zamętu pojęciowego. Kuter torpedowy w krótkim czasie mógł się stać ścigaczem i na odwrót. A ponadto w czasie II wojny światowej w polskiej terminologii wojennomorskiej nie odróżniano jeszcze ścigaczy od kutrów torpedowych. Funkcjonowała wyłącznie nazwa „ścigacze”, przy całej wewnętrznej różnorodności tej kategorii okrętów. Były zatem ścigacze torpedowe, torpedowo-artyleryjskie, artyleryjskie, a nawet, obecne w składzie sojuszniczej brytyjskiej Royal Navy, największe – parowe ścigacze artyleryjskie (Steam Gun Boats). Wszystkie na ogół miały dodatkowo możliwość zwalczania wrogich okrętów podwodnych przy użyciu bomb głębinowych, z zasady mniejszych niż na dużych okrętach, ale nie mniej groźnych dla podwodnego przeciwnika”

(ze wstępu)

Spis treści:

Wstęp    /11

Rozdział 1. Geneza ścigaczy Polskiej Marynarki Wojennej    /23

Wprowadzenie    /23

Rola inicjująca Funduszu Obrony Morskiej    /23

Przetarg na ścigacze    /27

Umowa na budowę dwóch ścigaczy   /36

Budowa ścigaczy dla PMW w stoczni White’a      /41

Rozdział 2. Pierwsze ścigacze w służbie Polskiej Marynarki Wojennej    /50

Wojna    /50

Początki służby ścigaczy Polskiej Marynarki Wojennej (1940 r.)    /57

Trzy ścigacze zamiast dwóch     /62

Rozdział 3. W walce    /71

Kanał La Manche i południowa część Morza Północnego – rejony działań polskich ścigaczy   /71

Fowey w Kornwalii – pierwsza baza polskich ścigaczy     /77

Tragedia na inaugurację służby ścigacza ORP „S 1”    /88

Wojenne szczęście (zagrożenia wynikające ze służby na ścigaczach)     /93

Działania ścigaczy „S 2” i „S 3”    /101

Rozdział 4. Ścigacze artyleryjskie Polskiej Marynarki Wojennej w latach 1941–1942    /107

Krytyczny 1941 rok     /107

ORP „S 3” w 1942 r.    /120

ORP „S 2” wraca do akcji     /125

ORP „S 2” (z 21/22 czerwca 1942 r. – jeden przeciw sześciu)     /129

ORP „S 2” od czerwca do grudnia 1942 r.    /141

Rozdział 5. Ścigacze artyleryjskie PMW w schyłkowej fazie działań bojowych (1943–1944)   /148

ORP „S 1”     /148

ORP „S 2”     /156

ORP „S 3”     /166

Rozdział 6. Niedoceniany jedynak – ścigacz artyleryjski ORP „S 4”    /170

Geneza ścigacza ORP „S 4”     /170

Początki służby ORP „S 4”     /172

Działania bojowe ścigacza ORP „S 4”    /173

Schyłek służby ORP „S 4”     /178

Rozdział 7. Ostatni rozdział historii ścigaczy PMW na wodach brytyjskich    /180

Grupa ścigaczy torpedowo-artyleryjskich PMW (1944–1945).

Wprowadzenie     /180

Plany utworzenia polskiej flotylli ścigaczy torpedowych (1941 r.)     /183

Polskie ścigacze torpedowo-artyleryjskie     /187

Powstanie jednorodnej Grupy Ścigaczy     /189

Pierwszy z serii – ścigacz torpedowy ORP „S 5” (pierwotne oznaczenie MTB „424”)    /191

Ścigacz torpedowy ORP „S 6” (pierwotne oznaczenie MTB „425”)    /201

Ścigacz torpedowy ORP „S 7” (pierwotne oznaczenie MTB „426”)    /205

Ścigacz torpedowy ORP „S 8” (pierwotne oznaczenie MTB „427”)    /208

Ścigacz torpedowy ORP „S 9” (pierwotne oznaczenie MTB „428”)    /210

Ścigacz torpedowy ORP „S 10” (pierwotne oznaczenie MTB „429”)    /212

Rozdział 8. Rok „zwycięstwa” – rok ostatni     /216

Wprowadzenie     /216

Postój w Cowes – kres marzeń o walce    /218

Baza Grupy Ścigaczy (życie codzienne marynarzy)    /221

Gorzkie pożegnanie z bronią     /225

Kres „S 1” i „S 2”     /231

Rozdział 9. Personel Grupy Ścigaczy PMW w latach 1940–1945    /237

Wprowadzenie     /237

Kadra oficerska ścigaczy     /249

Dowódcy ścigaczy PMW     /256

Oficerowie wachtowi ścigaczy (zastępcy dowódców okrętów, z.d.o.)    /260

Wnioski     /264

Powojenne losy dowódców ścigaczy PMW    /266

Pierwszy dowódca Grupy Ścigaczy PMW – por. (kpt.) mar. obs. Janusz Justyn Sokołowski (1910–1940)  /267

Zakończenie     /288

Załączniki     /298

Bibliografia   /320

Summary    /328

Wykaz skrótów     /331

Indeks osób     /332

Spis ilustracji    /337

 


Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie