• Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794. Akademia Krakowska Szkoła Główna Koronna

59.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 6.5
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 978-83-7545-846-6
Zostaw telefon

Autor: Jan Ryś

Rok wydania: 2018

Ilość stron: 405

Oprawa: twarda

Format: 16,5 cm x 24,0 cm

Seria: Komisji Edukacji Narodowej model szkoły i obywatela... koncepcje, doświadczenia i inspiracje, Tom 3, cz. 1

 

"W Ratio studiorum... H. Kołłątaj zobligował wykładowców do upraktycznienia przekazywanej wiedzy. Szczególnie powinni o tym pamiętać nauczyciele matematyki i fizyki: wielu bowiem z młodzieży dlatego się odstręcza od nauk matematycznych, że nie zwraca się uwagi na jak najwszechstronniejsze  ich praktyczne zastosowanie. To samo powinni mieć na uwadze profesorowie fizyki, którzy bardzo często poprzez eksperymenty szukają poklasku i koncentrują się na przyczynach zjawisk niż na ich praktycznym zastosowaniu.

W jakim stopniu zalecenia H. Kołłątaja były respektowane przez uczących trudno jednoznacznie stwierdzić. Obiektywnie rzecz biorąc, była to próba sformalizowania dydaktyki przy zachowaniu względnej swobody w przekazywanych treściach.. Od 1783 r., a więc od ukazania się nowej wersji Ustaw, metodyka nauczania miała bazować na doświadczeniach i eksperymentach".

(fragment rozdziału "W poszukiwaniu doskonałej metody nauczania", str 139)

Spis treści:

Od redaktora naukowego cyklu Komisja Edukacji Narodowej  /9

Wykaz skrótów  /13

Wstęp  /15

Rozdział I. Kołłątajowska wizja uczelni i reforma Akademii Krakowskiej  /19

Pierwsze projekty reform i rokowania z Komisją Edukacji Narodowej  /19

Reforma Wydziału Filozoficznego  /30

Powstanie Szkoły Głównej Koronnej i zmiany organizacyjne do roku 1795  /36

Szkoła Główna Koronna po odejściu Kołłątaja  /52

Reforma finansów  /58

Rozdział II. Grono profesorskie w latach 1773-1795  /67

Droga do katedr uniwersyteckich  /67

Zmiany kadrowe  /76

Kariery profesorskie w ujęciu statystycznym  /94

Atmosfera wokół reformy i początki konfliktów  /104

Przesilenie sporów i względna stabilizacja  /113

Ojczyzna ponad wszystko  /124

Pozycja społeczna profesora Szkoły Głównej Koronnej  /126

Rozdział III. W kręgu dydaktyki szkoły wyższej  /137

W poszukiwaniu doskonałej metody nauczania  /137

Nauczyciele i treści nauczania  /145

Baza dydaktyczna i naukowa  /192

Szkoła Główna Koronna w systemie szkolnictwa Rzeczypospolitej  /216

Rozdział IV. Studenci i rok studiów  /227

Kolegium Fizyczne  /227

 - Kandydaci Stanu Akademickiego  /230

- Szkoła Chirurgiczna  /252

- Doktoraty z medycyny  /258

Kolegium Moralne  /261

- Kształcenie teologów  /261

- Prawnicy  /264

Rozdział V. Osiągnięcia naukowe w latach 1773-1795  /267

Pozycja nauki w Szkole Głównej Koronnej  /267

Atmosfera pracy naukowej  /275

Dorobek w poszczególnych dziedzinach nauki  /283

- Nauki matematyczno-przyrodnicze  /283

- Nauki społeczne i humanistyczne  /320

Zakończenie  /345

Bibliografia  /349

Summary  /371

Spis ilustracji  /391

Indeks nazwisk  /393

Indeks nazw geograficznych  /403

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie